Sabtu, 28 Ogos 2010

memang nostalgic

7 ulasan:

M Fadzlullah@Maha Muar berkata...

Salam Sop. Thank you for the picture. Saya rasa ramai yang tak mengenali diri saya kerana dah lama tak jumpa dan baru dalam blog ini. Saya duduk bawah sekali no 3 dari kiri antara Esa Kahar dan K Ragunath. Esa masih ingat saya tapi Ragunath entahlah kerana dah lama tak jumpa dan dia juga dah jadi 'Orang Besar'. Masa 5E1 dulu En Ragunath ni memang selalu jadi bahan kutukan. Maklumlah dia sorang. Tapi saya rapat juga ngan dia kerana rumah dia di Pagoh, Muar masa tu (kalau tak silap estet, bapa dia Manager disitu) dan kampong atok lelaki saya di Lenga.

Satu lagi Ragunath ni saya tengok masa tu walaupun dia sorang diri, dia ada keupayaan untuk mempertahankan dirinya dan kadangkala ada jugak budak Melayu yang kena kutuk balik.

Saya juga rasa kagum kerana ada sahabat atau senior yang masih menyimpan gambar-gambar seperti ini. I salute you all. Mungkin saya tidak bernasib baik untuk menyimpan gambar-gambar lama. Gambar saya kat UTM dan ITM dulu pun entah dah kemana perginya. Yang ada cuma gambar masa dah beranak-pinak. Tapi Sop, aku cuba cari gambar hang, kat mana ye ?

Anyhow kita dah nak masuk 10 hari terakhir Ramadhan ni. 'Wish all of us the best for the upcoming years' and Selamat Memenuhkan Baki Ramadhan kita dengan sebanyak-banyak amalan. Maha, Ipoh.

kembara kelana berkata...

maha..
ada dua keping gambar kat tangga tu...belakang cikgu jalil ialah jalil ismail kelas aku...sebelah jalil ialah adnan afendi budak bt 18 muo...sebelah dia lias stone...belakang lias jasmani karimin sebelah jasmani karimin tu aku.....

M Fadzlullah@Maha Muar berkata...

Ya Sop, aku dah perasan. Muka hang tengah cun masa tu. Terimakasih juga kerana 'intro'kan pada ku kawan-kawan yang lain. Semoga mereka semua dalam keadaan selamat dan bahagia berama keluarga masing-masing.

Aku nak tanya Esa Kahar, dia tu sembahyang terawih ke ?

kembara kelana berkata...

hahahahahahah soalan yang amat bagus....dan bernas....tapi eloklah esa tu jawab sendiri...kau ni maha...nak jumpa esa senang je sampai exit rawang kuar....turn left...sampai country homes...masuk kanan....ada masjid...kau park kat kedai mamak depan masjid...then kau call...kejab lagi sampailah anak pak kahar tu dengan itek serati dia....hahahahha....semabhyanglah... maha...esa alim dah sekarang...bapa misali..

M Fadzlullah@Maha Muar berkata...

Alhamdulillah, syukur pada Allah taala yang memberi peluang pada kita untuk sujud padanya. Semoga Esa, aku dan kita semua kekal sujud padaNya sehingga akhir hayat.

Tapi Sop, satu perkara yang aku nak bangkitkan mengenai kerja Allah taala. Selama 5 tahun aku satu kelas dengan Esa, aku rasa aku tak pernah lebih rendah nombor periksa dari Esa. Tapi sekarang terbalik. Dari segi duniawi dan kerja, Esa dah mengatasi aku. Sebenarnya perkara ni berlaku bukan antara aku ngan Esa aje. Ramai lagi kekawan aku masa belajar dulu, aku mendahului mereka, tapi sekarang mereka mendahului aku. In fact, lepas belajar tahun '86, masa tu ekonomi gawat, aku antara yang terus dapat kerja lepas belajar (Unit Komputer, SUK Perak). Ramai antara kekawan aku yang menganggur antaranya ada yang sehingga dua tahun. Tapi sekarang selepas lebih 20 tahun, mereka jauh lebih berjaya dari aku.

Apa yang aku nak sentuh ialah begitu juga dengan kehidupan agama. Bukan hak kita untuk menilai seseorang manusia di sisi Allah taala. Dia sahaja yang layak menilai kejadianNya. Masa SMSJ dulu, aku taulah perangai kekawan aku termasuk Esa Kahar. Semua dalam poket. Aku rasa dari segi agama aku ada 'sikit' baik dari Esa. Namun sekarang mungkin Esa dah jauh maju kehadapan mendekatkan diri dia dengan Allah taala berbanding diriku.

Apa-apa pun aku, berkat Ramadhan 1431 Hijriah ini, marilah kita sama-sama meningkatkan lagi darjat kita disisi Allah taala. Harapan aku untuk Esa 'kenang daku dalam do'amu'. Maha, Ipoh.

kembara kelana berkata...

tu semua kerja dan ketentuan tuhan pada hambanya...ramai lagi maha yang memang mengkagumkan dan ramai juga yang sebaliknya....nasib dan rezeki masing masing....malah ada antara kitas dah pun bergelar jutawan...atau bergaji 20-30K..aku tetap di tahap sederhana dari dulu sampai sekarang...aku bersyukur sebab masih mampu bertahan hingga hari ini...aku sederhana dari segi ilmu, kerjaya dan pendapatan...anak pun sederhana 6 orang je...bini? sederhana gak..sorang je...rumah? sederhana gak...rumah kampung buat sendiri...10 tahun baru siap.. yang penting maha...apapun keadaan kita tu bahgian masing masing...dan kita tak rasa berbeza dalam menjalinkan silaturahim antara kita..ikhlas dan mesra.

M Fadzlullah@Maha Muar berkata...

Salam Sop. 2 3 hari agak sibuk sikit dengan kerja. Betul apa yang hang cakap Sop. Apa yang penting kita hendaklah sentiasa bersabar dan bersukur. Dalam kesungguhan dan susah payah kita menjalankan tugas dan mencari keperluan jangan lupa kembali dan bertawakkal pada Allah. Juga jangan lupa pada mereka yang tidak bernasib baik seperti kita.

Aku ni Sop memanglah Allah ta'ala beri aku cukup-cukup makan aje, cuma Dia bagi anak-anak aku boleh kata berjaya setakat ini (4 orang MRSM, sorang tengah belajar Doktor). Cuma aku banyak juga bergaul dengan semua peringkat masyarakat. Dari yang kaya hinggalah yang miskin. Macam-macam dengar sejarah hidup mereka. Yang baik tu aku jadikan panduan dan yang buruk tu ......

Mungkin nasib hang duduk di Temerloh dan aku di Bandaraya Ipoh tepi Tol Jelapang dan bertaraf cawangan Cyberjaya dan berstatus MSC. Sebenarnya Sop itu semua amanah dari Allah ta'ala.

Cita-cita aku sekarang ni Sop, aku nak bayar hutang aku dengan Tuhan dan bayar saki baki hutang aku dengan manusia (kalau ada). Inilah yang banyak aku do'akan pada 10 hari terakhir Ramadhan ni.

Macam cadangan kau tu, aku setuju sangat supaya kita tautkan kembali tali persahabatan kita yang telah lama terlerai. Aku rasa ianya akan menambahkan lagi keindahan hidup kita.

Maha, Ipoh