Selasa, 25 Mei 2010

TIGA KELAS TAKBUR

Dalam mengenal takbur aku dapat mengelaskan kepada tiga seperti berikut:-

Takbur Terhadap Tuhan : Takbur kepada Tuhan ialah tidak memperdulikan ancaman-Nya dan memandang remeh segala syariat dan peraturan-Nya.

Takbur Terhadap Rasul-Nya : Takbur terhadap Rasullulah saw ialah enggan mengikuti petunjuknya. Kebanyakkan orang pada masa kini tidak mahu mengikut ajaran Rasullulah kerana menganggapnya kolot, ortodoks, ketinggalan zaman dan pelbagai alasan lagi.

Takbur Sesama Manusia : Orang yang takbur sesama manusia akan merasa dia lebih tinggi daripada orang lain dari semua perkara. Dirinya merasa dia adalah yang terhebat dan terbaik. Tambahan pula dia dipilih untuk memegang jawatan yang tinggi. Orang berpangkat tinggi merasa dirinya patut dihormati, digeruni, dimuliakan dan menganggap orang lain rendah. Orang yang merasa dirinya adalah terbaik adalah apabila orang lain lakukan sesuatu perkara, maka dia akan menganggapnya bukanlah yang terbaik dan memandang mereka dengan penilaian yang rendah.

Takbur adalah satu penyakit yang merbahaya. Orang yang mempunyai penyakit ini tidak layak untuk menjadi seorang pemimpin. Ini kerana ditakuti akan melakukan tindak-tanduknya akan menampakkan akhlak yang buruk. Kata-katanya pula akan menyakiti orang lain hingga menyebabkan mereka kehilangan kepercayaan apatah lagi sekiranya dia mewakili sesebuah organisasi atau sekumpulan masyarakat.

1 ulasan:

kembara kelana berkata...

aku respect dgn apa yang kau tulis di..banyak kesedaran bila membacanya...kekadang aku rasa kau ni elok dipanggil ustaz zaidi..