Khamis, 3 September 2009

Madutiga - En Jamil Part 8

Ayam Den Lapeh - Anita Sarawak
Luruihlah jalan Payakumbuah
Babelok jalan Kayu Jati
Dima ati indak karusuah
Ayam den lapeh ai ai… ayam den lapeh

Mandaki jalan Pandaisikek
Basimpang jalan ka Biaro
Di ma ati indak kamaupek
Awak takicuah ai ai… ayam den lapeh

Sikucapang sikucapeh
Saikua tabang saikua lapeh
Tabanglah juo nan karimbo
Oi lah malang juo

Pagaruyuang Batusangka
Tampek bajalan urang baso
Duduak tamanuang tiok sabanta
Oi takana juo ai ai… ayam den lapeh


Luruslah jalan Payakumbuh
Berliku jalan Kayu Jati
Bagaimana hati tidak susah hati
Ayamku terlepas.

Mendaki jalan Pandaisikek
Bersimpang siur jalan ke Biaro
Bagaimana hati tidak berkata
Aku tertipu… Ayamku terlepas…

Setelah berusaha gila2 tapi gagal juga,
Seekor terbang, seekor terlepas
Terbanglah ke hutan rimba
oh, malang sekali nasib aku

Pagaruyung Batusangkar
Tempat berjalan orang Baso
Sekejap-sekejap aku duduk termenung
Oi terkenang juga ai ai… ayamku terlepas

Kebiasan bila kita balik kampung , kita teringat bekas kekasih kita yang juga sekampung dengan kita. Hati kita bertambah goyang bila bekas kekasih kita semakin cantik dan bertambah goncang pula bila dia telah menjadi janda.Untuk yg masih ada niat nak cari dapor baru, faham fahamlah lagu atas… Dua dua ayam terlepas… satu terbang dan satu lagi terlepas dan dua duanya ke hutan rimba. Entah dimakan kucing atau disimpan oleh ayam2 hutan yg lain…

28 ulasan:

kembara kelana berkata...

aku tak minat bab ayam , ayam terlepas, balik kampung dll cuma aku minat nak melindungi janda janda tu lan.. harap kau berikan aku senarai nama janda kat kg kau...hahahaha

kembara kelana berkata...

kejab lagi melompatlah si fatie, iss, sal dan prajurit tanah air kita tu lan...hahahahaha...aku harap mimbar menyebelahi kaumnya...eh bukan kaumnya...menyebelahi jantinanya

fati berkata...

Orang selalu sinonimkan ayam dgn perempuan...kenapa ek?

kembara kelana berkata...

entahlah fatie...alaa bukan nya apa..tu ialah personafikasi je..

mrs jannuri berkata...

Den tak kisah... dua-duanya (jaguh & babonnya - fati nak tau ape ni, tanya Mimbar) dah tua...

Cikgu Besar.. camne buka puasa sorang-sorang ke?

Kita.. buka berdua dan makan sahur sorang-sorang, alaa sedih.. sedih

Fati, untung anak ada lagi sorang kat umah.

pakroslan berkata...

salam,
betul lah... kenapa selalunya ayam dikaitkan dengan perempuan...

g berkata...

roslan, sebabnya: ayam cantik. orang putih panggil chicken. contoh ayam serama.
tak macam buaya, biawak yang sering dikaitkan dengan ...
melainkan ayam jantan yang pandai bersabung dan berkokok. orang putih panggil cock. sah hero.
salam.

fati berkata...

Pergh! tepatnya jawapan g...hehehe
Sal.... tambah anak lagi laa...tak sunyi sangat...hahaah. Nape pulak sahur sorang2 ? Kalau wak tak mau bangkit, sahur je atas katil... ade gak teman... amacam?

pakroslan berkata...

Salam Faudziah,
rasanya awak masih pandai lagi... Macam dulu juga.
Salam Fatimah,
Rasanya awak masih belum pandai lagi... Macam dulu juga

fati berkata...

Sebab tulah aku tak boleh buat PhD, kerana aku masih tak pandai-pandai lagi.... tapi dapat kawin dgn org ada PhD pun jadilah kan....hehehe

Sukimin berkata...

lan.....lan....... :)

kembara kelana berkata...

semua pandai kecuali roslan...sebab ayamnya dilopeh...hahahahahaha...jangan marah gurauan bulan posa

kembara kelana berkata...

wak mimbar
sebab wak tu teringat "ayam terlopeh" dia ...aku pergi ladang dia wak..luas..sayup mata memandang, banglo 6 bilik..dia sendiri sesat bilik mana dia letak baju..keta kat rumah ada 4...dah macamana dia tak meragam...tapi wak..lan gentel tasbih wak..kau jangan lah bubuh dia kerbau...kau mintak maaf..wak tak baik bulan posa...tapi lan tau kau gurau...

bong
pun ada kisah "ayam dilopeh ni" mana bong wak...

sal
sedih bebeno buka dan sahur sorang ni sal..tapi lagi sedih ada orang tak bangun neman kau sal...bio aku ni tak per...dah tentu bini aku jauh...kau wak jan kat birai katil je..aku rasa wak jan tu pengsan kau kerjakan dia teruk sangat kut...slow slow sal...hahahahaha [ gurau je sal..] aku? makan nasi terasa pahit kat tekak...

pakroslan berkata...

Salam sop,
banglo dgn kereta tu bukan aku punya tp company punya..
Salam Fatimah,
aku silap. Kau lebih cerdik dari jangkaan aku. Aku teringin jg nak berbini dgn org yg ada phd tapi takut singa kat jb mengaum pulak.
Salam mimbar,
kau memang nak kena dgn aku. Nasib baik bumi ni bulat...

bong berkata...

Bag aku buka entri kau mcm kau bagi tau mlm tadi.
Aku tak ada akal nak campur kerana aku yang paling lembap.
Tapi takpa aku rasa ayam di ladang kau semua ayam terlepas. Kau memang suka telepas.
Sop aku ada tak lari

mrs jannuri berkata...

Hee.. pelease lah Fati.. kalau boleh tak naklah menambah tue-tue ni. Kita nak pegi kenduri umah awaklah kalau dijemput.. buatnya nanti morning sickness..

Nak kelek cucu Mimbar ajelah.. hehe

Cikgu Besar... nak buat lagu mana, dah wak tak nak makan sahur, yang tu.. tu.. pun betul gek.. hehe tapi yang pasti wak tak teman pun okay coz kita percaya kepada NYA cinta kita kekal sentiasa menemani, cam awak juga.

Jumaat nih, mesti hati dah kat sana ye..

Mimbar.. esok nak jenguk calun menantu awak yang kat Bangi, boleh buka sama...

pakroslan..
Alaa..ngaum singa Jb ngaum singa dah kurang tenaga... buat-buat tak dengar ajelah.. Mem awak tak baca blog ni kan.

pakroslan berkata...

Salam Sal,
Dulu aja dia rajin buka blog ni.. itu pun waktu ada org masukkan gambar dia kat blog ni..

kembara kelana berkata...

aku pun terasa nak kawin dgn org phd..nak cerdik macam fatie...kau wak mimbar..nak tak?

sal..
aku sekarang dah kat rompin...selesai banyak masalah aku..
terima kasih sal..salam pada wak jan

kembara kelana berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
kembara kelana berkata...

wak mimbar..kau orang pertama yang kena belasah..dgn org JB dan orang rompin...rohaya!!!!!! kau tolong sikit, wak mimbar pelaga orang ni...kahkah kah kah...wak wak....
[ pssst...best jugak tuuuuu....] hehehehehe...maaf jangan ada yang terasa hati...kendurinya besar besaran tu...bong jadi tukang silat, mat khir juru kamera...azida, audit duit rahman tempat loan

kembara kelana berkata...

harap..pembaca tidak marah....kami semua gurau gurau jer...salam

pakroslan berkata...

salam,
tak taulah kalau dah tua2 masih fikir pelamin. Rasanya nasib akan berakhir dirumah orang2 tua. Meluat anak tgk bapak gatal...

kembara kelana berkata...

aku pun main main jer...wakmimbar lah mulakan..aku rasa cukuplah mana yang ada ni...alhamdulilllah

pakroslan berkata...

Salam Mimbar,
Mgkn Datuk R nak ambil tarikh 24.12 jugak tp macam mana Datin M?

kembara kelana berkata...

wak mimbar ... memang nak kena buat umpan....untuk tangkap sembilang kat port kelang...kau ni menyebelahi sapa wak..?

bong berkata...

Ada Pakcik2 yg gatal tu jumpa aku biar aku silat pungkuk dia orang.
Berilah peluang kepada Pakcik2 dan Makcik2 yang belum merasa lagi.

mrs jannuri berkata...

Dah terlepas kretapi gamaknya, semlm Selangor cuti..

Bukanlah ape.. cuma nak bagi nasihat untuk teman yang sesama tua.

Keinginan biarlah seiring dengan kemampuan, baik dari sudut mana pun. Sakit pinggang bangun dari pelamin bak kata Mimbar tu tak ape lagi rasanya tapi kalau terus tak bangun lepas malam pengantin kan naas tu namanya.. maklumlah pilihan kali kedua ni pasti yang pertama tidak dapat menandingi kehebatannya.

Apapun suka hati koranglah yang suka pada benda ni....

Fati.. cam tak join je, dah mula buat kueh ke?

pakroslan berkata...

Salam Sal..
Ini bukan pilihan kali kedua tapi kali ke 4. En jamil ada dikeliling kita..