Jumaat, 18 Disember 2009

Kemenjadian Batch 1978 part 3


Part 1....aku highlightkan apa yang ada pada kita adalah satu aset, sudikah kita berkongsi?
Part 2....aku luahkan pendapat peribadi aku kepada satu dasar yang menghalang kepada kemenjadian kita di sms dan dasar itu masih berterusan hingga kini?

Kali ini aku imbau keresahan kita semasa menghadapi SPM/MCE dahulu. Yang mana aku ingat, aku tak tau di sebalik dinding aspuri dan kumpulan elit....pengawas...camana dia orang study, aku tau dia orang memang best..tu saja...

Mac 1977 adalah tahun yang menggerunkan kepada batch 1978....ini adalah kerana keputusan SPM/MCE batch 1977 keluar dengan kejayaan yang amat cemerlang. Batch yang paling ramai dgn 10 kelas, gabungan 1st batch Sains Johor dan 1st batch Sains Melaka. Mak ai...darsyatnya kejayaan mereka, nama nama pelajar cemerlang menjadi sebutan, ramai mereka ke UK, Australia, dll meneruska pengajian. Kita mula merasai debarannya dalam hati...alamak...macamana keadaan aku?

Ketawa ketawa jugak, gurau semacam jer, namun hari demi hari mendekatkan kita dengan peperiksaaan SPM dan MCE. Aku perhatikan semakin hampir semakin resah dan rasa cemas tergambar di airmuka kita ketika itu...kalaulah gagal, alamak malunya nanti semasa di kampung, orang kampong dah tau kita masuk asrama penuh...jantung semakin bergetar dan berdegup kencang, senior pulak telah meletakkan penanda aras yang tinggi untuk kita capai. Selepas sahur...ramai yang tidak tidur, tetapi terus membaca buku sebab ketika itu warden dah tak kisah untuk menguatkuasakan peraturan tutup lampu. Masa tulah aku dapat study. Aku suka study lepas aku tidur. Maka terus terang cakap aku cuma study sebulan saja sebelum SPM.

31 tahun peristiwa itu berlalu. Kesannya masih terpahat sampai kini. Kami tidak mendapat satu group guru yang benar benar berpengalaman dan power untuk kemenjadian, kami dapat guru trial and error. Baru dan kurang berpengalaman. Aku banyak belajar dengan arbakaria dan elias semasa prep. Hasilnya......sedih...Aku mengambil masa yang amat panjang untuk bangkit kembali selepas aku hampir kecundang semasa SPM itu, namun ramai rakanku terus tenggelam dan ada yang pasrah saja hingga kini. Aku yakin dan percaya semua kita adalah orang yang diberikan keistimewaan dan kecerdasan, namun ada yang menjadi dan ada yang kurang menjadi. Kemenjadian kita banyak bergantung kepada cara kita berfikir, kemahuan dan kekuatan dalaman kita untuk terus maju atau sebaliknya. Bayangkan BM hanya belajar bebebarapa bulan sebelum SPM? Add math? Banyak tak masuk dari masuk sebab asas math tidak mantap semasa form 1,2,3,4 sebab cikgu asyik bertukar ganti menyebabkan aku tidak capat capture konsep matematik itu. BI? pun begitu, sampai tak terbilang cikgu yang ajar, dari Mat Salleh Mr Donald Gedge samapilah ke cikgu Saleha yang kecil molek tu.....tiada kaedah menjawab periksa macam sekarang, tiada modul dan kebanyakan nya trial and error...

Berkata orang bijak pandai.....

Lemah mendapat pada satu pendapat...itulah yang dapat
.

7 ulasan:

bong berkata...

1st-Tak dpt di SMSJ dpt dlm bloger Usop pun jadi le. kah!kah!kah!
Takpa Sop itu semua ketentuan yg maha kuasa. Salahkan diri sendiri, jadikan pengalaman sebagai pengajaran.Kita tak dapat, anak2 dan cucu2 kita boleh ganti. Dulu tak ada pembimbing, sekarang kita le kena jadi pembimbing.

kembara kelana berkata...

betul tu bong....ni baru part 3...nanti kita sambung...

Azida berkata...

Salam. Usop, satu imbauan yang sangat berharga. Aku?... Rasanya masa MCE dulu,...tak tahu nak study camna... Tak de siapa yang bimbing cara nak study... dah le mak bapak jauh... Apa yang ada sekarang adalah rezeki atas usaha sendiri... result agak teruk juga....

kembara kelana berkata...

tapi kau kira menjaid jida...ok tu..

Tanpa Nama berkata...

POWER&THE MONEY,MONEY&THE POWER..MINUTE AFTER MINUTE,HOUR AFTER HOUR,EVERYBODY'S RUNNIN',BUT HALF OF THEM AIN'T LOOKIN',WHAT'S GOIN'ON IN THE KITCHEN,BUT I DON'T KNOW WHAT'S COOKIN',THEY SAY I GOT TO LEARN,BUT NOBODY HERE TO TEACH ME,IF THEY CAN'T UNDERSTAND IT,HOW CAN THEY REACH ME ? I GUESS THEY CAN'T,I GUESS THEY WON'T,I GUESS THEY FRONT,THAT'S WHY I KNOW MY LIFE IS OUTTA LUCK..BRO

kembara kelana berkata...

wang bukan segalanya tetapi segalanya memerlukan wang

Azida berkata...

Salam. setuju....