Rabu, 18 November 2009

Malam Jumaat Keliwon Part 6

Ada 1000 bunga di taman yang sama warna, sama usia dan sama jenis tapi kenapa kita pileh satu antara 1000 itu untuk diberi kepada kekasih kita?999 cuma gagal dipileh oleh kita sedangkan ianya akan dipileh oleh orang lain ....
Ada 1000 pelajar sekolah sains johor yang mandi dgn air yg sama, makan dan minum didewan yg sama dan segalanya sama tapi ada yg berjaya dan ada yg gagal? Mereka cuma gagal dalam peperiksaan tapi mereka telah berjaya dalam kehidupan yg lebih besar selepas sekolah...

Sedikit petua khas untuk anak2 yg akan menghadapi peperiksaan.
1. Gunakan papan notis di dalam kelas untuk menampal semua formula atau bahan2 yg berguna supaya mudah diingati semasa peperiksaan nanti.


teka siapa?...fatie..kau pulak jawab?

bukan gambar unta yg di tampal... Anak2 seharusnya mencontohi pelajar seperti dalam gambar di atas yg mejanya penuh buku2 yg tebal2.. Cuba contoh pelajar tersebut...

2. Kesihatan perlu diberi perhatian dan seimbangkan dengan sukan. Bercampurlah dengan teman2 walaupun berlainan warna kulit atau berlainan kepercayaan demi pelajaran.


ni lagi banyak boleh diteka....

3. Yang paling penting anak2 perlu fokus pada buku dan kuatkan iman dalam menghadapi segala dugaan.

gambar ni memang klasik....

Cuba lihat gambar di atas. Ada 2 pelajar yg tetap fokus dgn bukunya sedangkan pelajar lain possing didepan kamera. Contohi pelajar yg 2 orang tu ....
a. Untuk sal... ada gambar wak jan
b. Mana pergi Jalil dan Amirudin

27 ulasan:

Sukimin berkata...

haha....aku sukalah tengok pelajar contoh tu. Tak tergoda langsung dengan kamera....maintain macho!

fati berkata...

hehehe...tahun bila punya foto ni? Dok pakai seluar pendek lagi....

kembara kelana berkata...

wak jan memang fokus dari dulu...dia tak kacau orang...orang yang selalu kacau dia...roslan kalau buat karangan mesti guna alamat parit bingan..sampai tingkatan 5...sian wak jan sal...[ aku mengadu ni ]

bong berkata...

Bag, 999 adalah panggilan kecemasan tidak boleh digunakan sewenang2nya. Pakai seluar pendek nampak peha tak jadi isu pun. Perempuan tak ingin pun terutama Usop.

hafizah berkata...

Those were the days.....Good times. Kita ni, umur dah nak sampai separuh abad, baru dapat jumpa balik. Tapi better late than never. Ramai dah saya tak cam atau lupa.

Buat anak2 yg mula SPM ari ni, auntie doakan semoga dapat menjawab dgn sempurna.

kembara kelana berkata...

Bong
kau memangg.....mana ada gambar aku dalam tu...

ha
biasalah tu ha..kan dah 31 tahun..kita telah menjalani beberapa proses

pakroslan berkata...

Salam,
gambar seluar pendik warna putih dgn rambut belah tepi.....
Kalau budak lelaki dipanggil "Seni perusahan @ "industrial Art", kalau budak perempuan dipanggil apa? aku dah lupa...
Terima kasih Cikgu Fahmi..

pakroslan berkata...

Salam semua,
ada byk gambar lama dlm stock aku.
Ada jg gambar lama aku dgn Aruah Bakar, Aziz, rafie, zaid tapi aku takut jk aku publish menjadi satu kesalahan dari segi Hukum ... mohon komen dari semua..
Salam Bong,
Dalam team bola, rupanya kau cuma "pemain simpanan".. Cikgu Sharif pileh kau pasal kau kawan aku aja... numpang tuah betul.

g berkata...

anak buah aku 6 tahun bergambar pun muka masam & tak nak pandang kamera.
kalau tanya kenapa, jawabnya:
'buat apa senyum kat kamera bukan dia tau kita tengok dia'

Azida berkata...

Salam. G... very true and honest answer... Bijaknya dia... Kita yang sibuk senyum sendiri hehehe....

mrs jannuri berkata...

Macih ye pak roslan..

Sekali.. dua kali masih x leh nak cam lah wak ni tapi agaknya kalau ada bau badan dia sekali... confirm kita boleh cam punye.. hehehe

Kalau lah wak tengok gambar dia sendiri.. gelak kot.

fati berkata...

Sop, yg foto atas sekali tu aku boleh teka, yang bawah tu ramai sangat....

bong berkata...

Bag, betul le sbb aku sub tempat kau, right defander. Kalau kau out off ... aku ganti. Kau selalu pancit Bag. Sekarang boleh main bola lagi tak. Gambar dlm kelas yg jelas aku kenal Jalil sbb peluk bag Arqam. Mana Jalil ye. Gajah mcmana lepas kat kelas aku ye?

bong berkata...

Bag, satu lagi ada gambar arwah Zaid Jais, kau dah mintak kebenaran ke. Aku rasa tak jadi masalah kita paparkan gambar orang dah pergi, tapi kenalah doakan yg baik untuk dia.

kembara kelana berkata...

maaflah aku sibuk sikit sehari dua ni melayan pelanggan dan nak tutup sekolah....lambat masuk dan komen...

kau kuarkan gambar lama tu lan..tu lah yang paling baik...sebab masa kita sekolah aku antara orang yang tak suka bergambar...sebab aku tak mampu nak beli bila siap....

gambar kat atas tu ada gambar aku ke?
tak ada kan...

pakroslan berkata...

Salam Bong,
aku cuma tak sedap kalau aku publish gambar aruah, takut jika keluarga aruah lihat mereka rasa sedih aja...
Salam Sop,
aku ada gambar lama... sabar.. nak gambar waktu yg baik atau yg nakal?

pakroslan berkata...

Salam bong,
sebelum aku lupa.. aku ada gambar budak perempuan batch kita siap pakai baju kebaya ketika berumur 17tahun...siapa agaknya??? fatimah? azidah? hafiza? fauziah ? atau siapa?

bong berkata...

Bag, aku teka Hafizah n Fauziah

fati berkata...

Bong...hafizah masa 17 tahun dah pakai tudung labuh dah...takkan dia pakai kebaya kot? Aku ada ke?

pakroslan berkata...

Salam Bong n mimbar,
persoalannya bukan siapa gadis tu tapi "milik siapa gadis itu"...
bayangkan berkebaya dengan kain belah... perghhh.... bong, kau kena pergi haji balik nampaknya..
Salam Fatimah,
sshhhh... kau mesti bersyukur dan nasib masih berada disebelah kau pasal abg rosli tak jumpa gadis itu ketika "berkebaya".. kalau tak...
yang mahalnya waktu itu dia dikelilingi oleh "Jimi Asmara" bukan satu tapi ramai pulak tu..

bong berkata...

Bag, aku pun tak rasa Fati. Sebab aku kat Hafizah kerana sesuai dgn susuk tubuhnya yg tinggi langsing. Fazuai pula sbb dia memang suka berfesyen.

pakroslan berkata...

Correction... GUNUNG LAMBAK bukan Gunung lambat...
suka aku tenguk gambar habibah... pipi dia tembam betul dalam gambar tu...

bong berkata...

Bag, panjat gunung lambak aku tak geng dgn pompuan. Tapi aku suka tengok pompuan.

fati berkata...

Woit....takkan org pendek tak leh pakai baju kebaya....lagi cute apa....
wah, kau ada gambar masa form 3? mesti aku tgh tembam tu ek...bibah tak usah citerlah...heheheeh

g berkata...

pening lalat aku memikirkannya

Azida berkata...

Salam. Lan ni buat suspen betul...

kembara kelana berkata...

bong.....
lan....