Sabtu, 7 November 2009

BIASA TAPI TERASING

Team Cadangan Sambungan Surau SMSJ pada 7 November 2009. Aku yang terawal sampai jam 9.30 pagi. Itu pun setelah aku melepaskan kepingin aku dengan minuman dan roti bakar di Railway Station.

Kena saman parking oleh MPK pulak masa kat Railway Station. Hari Sabtu pun ada saman! Dah la tu nak gi bayar kaunter Majlis Perbandaran Kluang TAK BUKA PULAK...HARI SABTU!! SAMAN JALAN JUGA!! KAUNTER NAK BAYAR TAK BUKA!!! APA DAH JADI NI!! PANAS GAK AKU!!Nak komplen kat YDP dia la.

Aku sampai kat sekolah dan terus parking kat depan dewan makan.
Keadaan sunyi sepi..Asrama macam dah cuti..tak de orang.
Rupa-rupanya dia orang ada prep.

Tak de sorang tegur aku walau aku pakai t-shirt reunion kita..merah lagi..!


Bangunan tambahan kelas yang baru.


Bangunan tambahan asrama puteri



Aku melawat dapur dewam makan yang dah membesarkan kita selama 5 tahun.


Kat sini lah aku pernah kena tampar seorang guru pasal membuang sisa nasi ke dalam tong nak bagi Mr Pang! Aku ingat sapa tampar aku tu.



Bangunan surau sediada


Surau dari sudut lain.

Ini je aku boleh maklumkan.. Aku buat entri ni dari anjung surau SMSJ. Silalah menderma untuk amal jariah kita.

28 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

abg mim, smlm teja lalu lg kat masjid tuu.... seberang jln tu kan?? cantik tp tk siap lg...

kembara kelana berkata...

aduiiii....

Alimor Sipon berkata...

Syabas member krn dapat luangkan masa melawat sekolah dgn pasokan task force. Aku belum dapat lagi bersama team tu. Semoga sumbangan engkau dan lain2 berhasil menyiapkan projek pembesaran surau tau. Pasal saman tu 'igorekan' aje. Aku biasa tak bayar saman2 majlis bandaran, tapi kalu saman polis aku bayar.
Teja tu siapa? Masjid mana yang dia tengok ha?

kembara kelana berkata...

kau jawab sendiri teja...sebab semua orang nak tau
1. kau sapa
2. kau nengok masjid mana

asri berkata...

Bila ternampak gambar ni teringat ikan-ikan 'jaket' yang tak dimakan dan dibuang ditong sampah.Sufian Lau and the geng kutip ikan-ikan tersebut yang termampu and kita makan pada waktu yang sesuai. Sekarang, ikan tu mahal bila dah jadi ikan bakar.

Citera Alam berkata...

Kat belakang Dewan Makan pun kena tampar jugak ? Hebat cikgu dulu ya ! Kami kat asrama puteri tak tahu pasal tampar-menampar ni ,siapa penamparnya , siapa mangsanya . Cikgu sekarang kena berhati2 , Silap langkah kena melangkah ke mahkamah . Harapkan laser-melaser . Sebab tu kami belajar bahasa yg berkesan utk melaser .

kembara kelana berkata...

geng pompuan selamat sangat dari hal amcam tu ...yang baik pun kena sebab kira sapa salah satu bilik kena...sakitnya hati

Tanpa Nama berkata...

eh2, nk kena jwb ke?? jwb sikit2 je la ye... teja org melaka, masjid yg tk siap tu abg min designernye ada kat batu berendam.... teja sll lalu situ, so nmpak la mesjid tu... cantekkk tp tk siap lg.

Tanpa Nama berkata...

ye la... silap, lom siap lg... sowi abg mim. ptg ni teja nk gi bt berendam, lalu situ lg... hehe

asri berkata...

La, kau pun kena tampar jugak Bar. Aku ingat aku dan lain2 je yang kena tampar.

Tapi kisah trajis pernah berlaku kepada kami pada suatu malam. Tiba2 warden ngamuk dia buka lampu bilik lepas itu beberapa pelajar ada yang kena tolak dan dibelasah oleh warden tersebut. Aku tak kena tampar cuma ditolak saje. Agaknya kalau masa tu kami gunakan ilmu silat ghaib yang dipelajari di Asrama Putra SSI dulu yang terbahagi kepada 3 puak iatu puak Arab Tok Gurunya Sheikh Mustapa, puak Jawa Tok Gurunya Heffny dan puak Melayu Tok Gurunya Mazlan Hashim agaknya bersepai warden tersebut.Silat tu bila sampai di Kluang tak ampuh.Ilmu silat kartun.Aku tak pasti Intake 74 dah ada ke belum d SSI ketika itu. Aku rasa KK lebih maklum tentang ni.Dia sebilik dengan aku ketika tragedi itu berlaku.Kelakar ada ,sedih ada dan geram pun ada.

g berkata...

ish ish warden2 tu dulu gila apa, suka sangat tampar & pukul anak orang. mmg tak dinafikan ada satu dua yg terlebih nakal, yg selebihnya nakal budak bijak, biasalah. hati aku sayu kenangkan perihal ada cikgu2 mengganas nih ...
lagi aku emo kenangkan budak2 sekolah kan modal insan berharga warisan bangsa pembela negara masa hadapan dibuat sebegitu rupa.

Tanpa Nama berkata...

abg mim, semalam ujan lebat le kat bt berendam... banjir plak tu, tk sempat nk tenung masjid... hehe

kembara kelana berkata...

relaks...jangan marah...just mengenang masa silam .. aku sebiik dgn alimor dan asri masa tingkatan 2, pastinya semua satu bilik tu kena cuci tandas dan aku tumbuk cermin sampai pecah dan lukanya berparut sampai sekarang...darah memancut mancut keluar...ish ish ish ish..cobaann...

mrs jannuri berkata...

G.. kabare? sui orak kerungu britani..

Teja oh Teja.. ngko baik2, sana sini kau asyik sebut abang Mim.. abang Mim.. lembut sungguh, kalau akak pun bisa lemah segala..

Mimbar... don't get carried out ye..kang nama Teja kuar dalam tidor kau parah.. nak kena jawap cikgu Rohaya plak dah.

Tanpa Nama berkata...

hehe... kak G wong jowo yo??

mrs jannuri... org kita kan penuh adab sopan dn tata susila... teja pun serba slh ni, sebut nama je tkpe ke??? hehe....

kembara kelana berkata...

teja
kak G, kak sal, abg mim, kak alimah, abg asri..semua tu samalah sebangsa dgn kau...kau cukup risau kalau dia orang nulis bahasa jawa..lansung tak paham...tapi dia orang ok..

kau boleh teru panggil abg pada aku dan kawna kawna aku tapi ada sorang je kau jangan panggil abang..kau panggil dia bong. sebab mamat ni bahaya sikit...[ jgn marah bong...probok kau sikit ]

sal
wak jan sehat sal?

g,
samalah ..aku cukup tak sanggup nengok cikgu belasah murid nya dgn tak gunakan akal fikiran...hukuman perlu tetapi mesti ada pengajaran dan mendidik bukan mendera.

Tanpa Nama berkata...

ooo... sekapal la ye kita, bagus2...

abg KK, nnt teja ajar ckp jawa nk?? hehehe...

errr... tkkan nk panggil ayang??? tk yah kot... risau plak kakak2 nnt... hehe.

fati berkata...

Ayang????? wah kau, nasib baik rohaya tak reti nengok blog. Aku pun sejak kawan balik dgn kau org lah baru pandai berblog dan ber fb....kalau tidak buta jugak mcm rohaya. Laa ni pakwe aku yg risau nengok aku ada blog dan dah pandai ber fb....hehehe, dia tak de pun benda2 tu semua. Tapi dia sesekali jengok gak blog dan fb aku....tak berani aku nak merapu....hehehe

bong berkata...

Bapak Bagio nang di yo, wes kangan ki.
Wak Bar, kau tak pandai sebab tu kau kena tampar kat dewan makan. Aku tengok cikgu je awal2 cabut lari. Tapi dengan Mr Paul tak sempat dia datang senyap2 je, aku kantoi dengan Dr M Shah kat bilik mandi blok B tingkat bawah tebgah 'deng', tapi Mr Paul stady tak bawa kes ke Pengetua atau tampar atau rotan, hukumannya kena roll call setiap malam tak kira pukul berapa. Dr M Shah sekejap je, sebab lepas tu dia habis MCE, aku kena teruskan seorang diri bila t5

kembara kelana berkata...

pengalaman adalah guru yang paling baik untuk hari esok...

mrs jannuri berkata...

Tejaa... kau pun orang jawa gak ye.. Orang jawa yang pandai cakap jawa atau ngaku aje? Akak ngan abang Mim kau tu major cakap jawa nih..

Mimbar..
Kita.. nak kata tak kisah.. kisah jugak lah kalau wak tu perempuan lain suka, benda ni lebih banyak menyusahkan hidup kluarga tapi kalau ngan Teja ni kita confirm dia tak minat wak ni pasal wak butangkan baju dia dari atas sampai bawah.. tu blum lagi dia nampak rambut wak yang dah tak nak tumbuh.. tak macam abang KK dia.. baju tak butang habis... rambut lebat tak de uban lagi.. pandai cakap.. lengkap packagelah kiranya.

Fati... kami dah dapat kad undangan tu, macih ye. InsyaAllah kami akan sampai nanti.

Cikgu Besar..Mimbar.. lepas makan kenduri umah Fati jom kita gi Sg Klah.. boleh rendam2 kaki kat air panas tu..

Tanpa Nama berkata...

mrs jannuri,
kulo wong jowo tenenan... mak ea jowo bapak ea jowo jugak... hehe, yuk kito ngomong jowo neng kene..

abg mim ke, abg kk ke dn lain2 abang dn kakak teja anggap mcm saudara, mcm abang/kakak kandung gitu... maka tk leh kenen2 wat bopren...

tp klu ade yg sudi ape slhnye.... ekekeke....

fati berkata...

Fuh Teja....balik muda lah abang2 ni bila kena lentok sikit....heheheh

asri berkata...

Bar jawab bar.Mungah pulak semangetae nyong.

asri berkata...

Kah..kah...kah.... Bang Mim sudah panik. Jangan jadi bang Ya . Kalau Bang Ya kena fikir habis.
Kita ni sembang2 sbb kita pernah bersama dulu. Suasana sudah berkerjaya dengan alam persekolahan amat berbeza. Masa sekolah ramai kawan ajak bual, ajak jogging, agak bertekak dan banyak lagi yang menyeronokkan .
Berbeza sesudah kita berkerjaya semua terhad. Biasalah tu. Tapi di alam siber rasanya macam dapat kita mengembalikan susana seperti di sekolah dulu. Kita kenal mereka, bukan kawan yang barukan.

Harap2 hati mereka tak berubah. Lama tak jumpa Mr. Jan. Cakap dan kelakar dia yang aku tak boleh lupa.

Tanpa Nama berkata...

hehe... mcm ade yg tk kena je ngan 'slang' jawa abg mim tu...

ok la, kita guna base standard je la ye... nnt kena kad merah pulak, hehe...

bong berkata...

Sal, kalau kau nak turu nang Sg Klah Hot Spring boleh guna kad kakitangan aku kita petugas FELDA ada diskaun 20%. Kang Asri, bener kue ngomong

mrs jannuri berkata...

Pak Aji.. timakasihlah ofer kita guna staff kad tu. Belum cakap pun dengan wak plan kita ni, kalau wak ok nanti kita confirm.

Cikgu Besar.. tak respon pun..