Selasa, 20 Oktober 2009

Malam Jumaat Keliwon Part 2

Orang cakap mereka adalah kacang hantu,degil dan jangan diikuti.Mereka selalu buat bising kat kelas dan berambut panjang.Itulah ”Mat Gar”..berasal dari ”rugged” dan diterbalikkan menjadi Garred dan akhirnya jadi ”GAR”..Sebenar ramai Mat Gar hari ini telah menjadi org2 yg lebih hebat dalam mana2 industri mau pun menjadi org yg lebih alim dari kita...

1. Kita lihat cara Mat Gar basuh baju pulak. Mat Gar biasanya menggunakan pintu almari/gerobok yg diselitkan dibawah sink Semakin panjang pintu tu, semakin bagus. Satu pintu almari panjang boleh digunakan 3 atau 4 Mat Gar membasuh baju. Satu sabun, satu papan basuh mereka kongsi bersama dan dah tentu ”deng” dgn ”korok setabang” yg sama...

2. Mat Gar juga mesti tau bermain gitar walaupun sikit. Sekurangnya lagu chord senang seperti lagu “Pontianak”.Kalau tak pandai main gitar pun takpe tapi waktu konsert dalam bilik mesti pandai ketuk baldi atau pandai nyanyi atau buat bising. Mgkn Azman Rahman boleh cerita....

3. Hampir semua Mat Gar suka keluar sekolah. Tak kira siang atau malam. Stamina mereka hebat sebab itu Mat Gar tak pernah miss latihan merentas desa dan tempat favorite Mat Gar adalah kedai panjang kerana kat situ ada jual ais kacang.Diwaktu pelajar lain sedang tidur, Mat Gar masih melakukan ”Lompat Pagar”...

4. Ada org kata Mat Gar takde disiplin tapi pada aku itu salah. Mat Gar tetap dgn disiplin bila ”deng”. Seconder,thirder,forthder dan lastder adalah istilah mereka. Mgkn ramai yg faham tapi itulah Mat Gar. Yg dulu didulukan dan yg lambat mesti bersabar tanpa mengira Junior atau Senior…

5. Mat Gar juga mesti berkasut “Warrior” dan style rambut mesti sikat kebelakang ala David Bowie dan sideburn mesti dicukur tinggi2 . Mat Gar juga kesekolah pakai bag “carpenter hijau” dan akan bertambar ”gar” kalau bag itu diconteng dgn nama band Rock atau Punk.

Kalau dipilih secara “Malaysian Idol”, ada ramai calun Mat Gar tetapi aku rasa aku terpaksa singkir 2 calun walaupun masih diperingkat awal lagi..pasal calun tersebut sampai sekarang masih sikat belah tepi…. Mgkn sulit bagi aku untuk buat keputusan tapi adat pertandingan… dan calun yang terkeluar itu adalah Sukimin dan Md Khir… Maaf anda berdua tersingkir…

21 ulasan:

fati berkata...

Hahaha...kau dah buat aku tergelak besar pakroslan...terutamanya tang belah rambut tepi tu! Tapi aku musykil lah..... Khir masih ada belah tepi lagi ke.....? ( Maaf khir!)

bong berkata...

Fati akupun tergelak sebab aku tergolong kumpulan tu cuma aku tak hebat. Bag, cikgu pun aku rasa kita panggil cikgu Gar, aku rasa nama dia Cikgu Hussin yang ajar kita Geografi. Tempat2 dan peristiwa yg Bagio sebut semuanya betul.

pakroslan berkata...

Salam Fatimah,
Ramai lagi yg akan tersingkir.. tunggu aja. Abg rosli basuh pakai papan panjang tak?
Salam Bong,
Betullah tu bong. "Cikgu Husin Gar". Bong, kau pun masuk dlm calun "Idol" aku... Alimor pun gar jugak..

bong berkata...

Bag, aku tidak tergolong dlm penyingkiran awal, aku still blues not blue

bong berkata...

Wak Bar, anak kau tak mau warrior dia nak Converse cuma takut nak cakap.Aku sekarang pakai lagi kasut warrior untuk main takraw. Bag, aku rasa penyingkiran awal Usop, kata Brutal tapi kerap pakai Bush Jaket.

pakroslan berkata...

Salam mimbar,
"Warrior" membawa maksud yg agak ganas... mcm juga "Death Metal" dgn kambingnya. Kau juga calun " Mat Gar"..
Salam Bong,
Usop tu guru besar mesti pakai bush jaket.. Dia jg calun Mat Gar..
Apa yg aku lupa pasal mat gar?

fati berkata...

Pakroslan,
Bila aku tanya abg Rosly...dia blur jer....sah ! dulu dia mat skema....
hehehe ( walau pun masa tu rambutnya belah tengah!)

kembara kelana berkata...

maaf lambat respon,
jumaat kaliwon adalah satu tajuk yang amat misteri, kali ni fokus pada mat garr..sebenarnya mat gar bukan gelaran popular..ianya popular untuk cikgu penang yang pakai bel bottom tu jer...rambut jambutnya menutup dahi...

kembara kelana berkata...

husin garr....untuk mat rock ni ada macam macam klik dan nama....hanya ahli jer tau...rambut belah tengah, depan pendek, belakang panjang...

mrs jannuri berkata...

Cam tak leh nak masuk ni...untuk suku kaum SMSJ je nampaknya.

Apapun kisah bel bottom ni mengingatkan saya kepada guru bahasa mesia kami dari kelantan. Dia ni kurus, tinggi dan pakai seluar bel bottom juge, asal masuk kelas aje skrip dia selalu " saya ni sakit tekak... benci betul, ntah kat manelah dia sekarang.

Wak cam mane ye?

mohdkhirmatnor berkata...

Ada org tak sayang tangan. Tulis pasal aku ni pasal apa.
Aku mana pandai melawa masa tu. Rambut aku belah tepi pun ikut sedap orang tua. Aku sambung je.
Fati,
Sekarang tinggal kenangan. Dulu boleh sikat tengok cermin. Tengok jambul ciput tu.. Sekarang tak payah tengok cermin . Lepas mandi lap badan pakai baju dll. Jimat masa kan!.. He...he..
Lan, kau memang nak kena.
Yg lain tambah skrip.... Kalau orang filem istilahnya 'insert'. Celahan...
Aku sabar ni. Usop pegang aku...

bong berkata...

Bag,Usop,Wak Bar Mat Khir buat hal macam sekolah dulu. Aku terbayang suara dia

pakroslan berkata...

Bong,
kau masih ada "Gelang Bai" lagi?

bong berkata...

Bag, Gelang Bai atau Gelang Hitam takda dah tapi gelang sampai mati tu le yang paling istemewa. Kenapa kau nak bagi Mat Khir ke.

pakroslan berkata...

Salam Mimbar,
kau lupa Hj Mohd Sam kadimom.. Patut pun khir marah kau, kau masuk entri baru pun masih ingat2kan lg.. aku tak boleh tolong kau khir ngamuk..
Salam Bong,
Agaknya siapa yg selalu curi tembaga kat pelampung pam jamban tu...

bong berkata...

Seorang lagi Mukhlis Moyo. Pam jamban tu tempat aku seimpan 'deng' tembaganya aku tak curi. Kau tanya Ibnu

fati berkata...

Kau orang ni mmg dahsyat.....
tembaga pam jamban pun kau org boleh ambik.....patutlah jamban selalu jem, tak boleh pam....kahkahkah....

kassim berkata...

nanti kalau aku balik KTinggi.. aku nak tanyakan Ibnu..dia ada rembat tembaga yg kau maksudkan..

bong berkata...

Kassim, Ibnu dah betapa, jadi Tok Batin kat FELDA Inas.

pakroslan berkata...

bong, tapi tembaga tu kau buat gelang bai kat wokshop seni perusahan sekolah... Byk rahsia kau yg aku simpan..

bong berkata...

Bag, tu cikgu Fahmi suruh.Aku dapat pujian sebab pandai guna barang curi.Lepas tu kau pun ikut jejak aku.Kah!kah!kah!