Rabu, 21 Oktober 2009

lepas upsr nak masuk sbp 2010

Salam. Kawan2,
Kalau benar sumber aku ni persiapkan anak2 kita dari awal darjah 4.
Intake ke tingkatan satu mulai 2010 kena ujian bertulis dan temuduga.
Langkah persediaan:-
1. Borang online diisi oleh pihak sekolah. salinan kepada parent.salinan juga dihantar oleh sek ke sbp yg di pohon oleh pelajar.Selalunya borang diisi bulan ogos.
2.Surat yg dihantar ke sbp tu tolong sertakan:-
a. salinan borang online,
b.salinan sijil koko dsb, juga
c. salinan buku rekod pelajar dari darjah 4 ke 6( Ni lain dari yg lain).Jarang orang bagi maklumat yg ni kan!.
Semua itu kena sahkan salinannya.
Maklumat ini boleh dipercayai. Yg bg maklumat tu panel penemuduga lah kan.
Kalau sekolah cuma kosong 12o katakan dan yg mohon 1200 orang macamana nak 'shortlisted'.
Hantar borang saje bye bye. Tak cukup syarat. Tulisan tak boleh baca.dan macam2lah.
Pada pandangan kau orang cara baru ni ok ke?. Tak ke nanti ada 'cronism'.
Cikgu Usop, Cikgu Sukimin, Cikgu siapa lagi ekk... Hga. Zaidi...macamana.

3 ulasan:

kassim berkata...

tn GB Yusof..dr pengalaman aku ler yg bukan cikgu ni..jgnkan nak masuk SBP... nak masuk SIGS (sek. premier & kluster lg) pun pakai kroni.. kalau x gegar PPD JB.. entah sekolah mana anak aku kena hantar.. yg dpt 1A atau 2A pun leh masuk..siasat punya siasat.. dia org punya mak/bapak keja kt PPD.. jgn marah apa yg tlh aku ckp ni.. ini betul2 kejadian..

kembara kelana berkata...

betul kasim..memang kebenaran pun...anak org TNB cepat dapat kerja TNB, anak orang bank..senang kerja bank, anak orang politik senang kerja dan masuk dimana mana..dah macam tu..nak buat camana? anak kau kalau nak sekolah kg aur sini..meh aku masukkan...nak?

bong berkata...

Aku dah tak kisah, zaman anak2 aku dah berlalu, tapi pengalamannya macam Kasim cakap.Nasib baik FELDA ada buat asrama sendiri taapi semua jauh2 dari tempat kerja aku.