Ahad, 16 Ogos 2009

Madutiga - En Jamil Part 7

Rek ayo rek mlaku mlaku nang tunjungan
Rek ayo rek rame rame bebarengan

Mangan tahu jadhi campur nganggo timun
Malam minggu gak apik dhigawa nglamun
Ngalor ngidur liwat took numpak motor
Masih untung nyenggal nyenggol ati lega
Sapa ngerti nasib awak lagi mujur
Kenal anak e sing dodol rujak cingur
Ja dhipikir kon padha gak duwe sangu
ja dhipikir angger padha gelem melu aku
cah ayo cah sapa gelem melu aku
cah ayo cah golek kenalan cah ayu

Dulu hampir setiap acara ada Karaoke dan aku terpaksa juga berkaraoke bl yg hadir mau dengar suara merdu aku tp cuma lagu di ataslah yg aku tau walaupun maksudnya aku tak faham Aku terpaksa belajar utk memenuhi hajat orang walau aku tak pandai.
Setelah berumur 48 thn,aku berfikir berapa byk lg hajat istri, anak, mertua atau hajat kawan2 aku yg belum lagi lakukan. Derma surau, entri, ajak anak2 makan angin dan banyak lg dan tak termasuk kewajipan aku pada yg Maha Esa. Terima kasih Aini Saleho dan Jamil Sien kerna derma kertas trial UPSR utk anak aku.
Kita mgkn susah tp yakinlah ada yg lbh susah dari kita. Kita mgkn ada masalah sdgkan ada berjuta orang yg lebih sulit utk diselesaikan masalahnya. Kita marah bila kasut kita hilang kat masjid tp kita lupa ada berjuta2 org yg tak ada kaki.Kita marah bl tayar kereta pancit sdgkan kita lupa ada ramai org yg tak mampu untuk beli basikal. Kita marah bl tak ada air waktu basuh baju tp kita lupa ruang solat surau SMSJ penuh dgn air kerana atapnya bocor.

Sebenarnya mgkn kita dah tua dan sebab tu kita lupa. Dulu kita belajar 10-1=9 dan kita akui inilah matematik yg kita amalkan tapi kita lupa pada matematik Allah yg tersembunyi..... 10-1=709 kerana setiap 1 beneh yg kita derma, Allah akan tumbuhkan 1 pokok yg ada 7 dahan dimana setiap dahan ada 100 beneh. Yakinlah keuntungan kita 700%. Surau SMSJ terlalu jenuh tunggu derma kita. Nostagia kita mgkn pd dewan makan, bilik tidur atau bilik air aja dan tidak pd surau kerana surau tu tak de masa kita belajar dulu.Kita bukan guru utk mewariskan ilmu atau masih muda utk melahirkan anak yg saleh tp kita ada harta yg boleh diwariskan walaupun sekadar sekeping atap surau. Entri ini lebih memerlukan derma dari komen.Ayuhlah kita berazam tuk menderma surau SMSJ kerna ada penyanyi yg usia 40 thn pun boleh meninggal dunia. Entah kita bila. Ramadhan belum tentu datang tp yakinlah kematian pasti akan datang...

11 ulasan:

kembara kelana berkata...

ketika kau merenung bulan di malam hari
jgn kau lupa ada suria di waktu pagi
ketika kau mengimbau zaman anak2,
jgn lupa kini kau telah pun dewasa
ketika kau gembira dan bergelak ketawa,
jgn lupa ada masa yang kau akan menangis berduka

bukankah begitu lumrahnya kehidupan;
ada kelahiran dan kematian
ada lelaki dan perempuan
ada kanak-kanak dan org dewasa
ada siang dan malam
ada gembira dan duka
bisakah kita hindarinya?

dan sering juga
dalam cahaya kita kegelapan
dalam hujan kita kepanasan
dalam sihat kita kesakitan
dalam suka kita kesedihan
dalam diam kita kegelisahan
dalam benci kita kerinduan
adakah kita mengerti?

bong berkata...

Bagio aku sokong dgn pendapat kau tentang derma surau SMSJ bukan saja dpt 700% tapi selagi digunakan utk ibadah kita dpt juga pahalanya itu dinamakan jariah saham akhirat diberi jaminan. Sorry aku bukan ustaz tapi Hj yg kau dan Usop nak Format
Usop aku tak tau la kau ni jiwa apa
Muka ganas

kembara kelana berkata...

kau pulang paku buah keras di...kau jangan men"zaidi"kan aku di

g berkata...

aku suka lagu rek ayo rek tu, teringat tunjungan di surabaya.
bapak aku lagi suka versi ahso segamat nyanyi, sakura teng. klasik. tq bagio.

pakroslan berkata...

Salam Sop n Bong,
aku cuma penuhkan hajat junior kita yg suruh kempen derma surau kat sini aja..
Salam faudziah,
Awak mgkn bertambah tambah suka pada lagu tu kalau saya yg menyanyikannya...

g berkata...

itu sudah semestinya :D

mrs jannuri berkata...

Sayang sekali lagu indah ini kami suami isteri saja yang faham tapi tidak pada anak-anak kami..

G.. you bukan orang jawa kan..
Line kelima tu jangan silap akan maksudnya..

fati berkata...

Sal....fati sepatah pun tak faham, tolong translate Sal...hehehe

pakroslan berkata...

Salam Sal,
aku rasa G bukan jawa tp buah hati dia mgkn jawa walau tak sejawa jawa. Kita tunggu dan lihat saja...

mrs jannuri berkata...

Fati.. tanya Mimbarlah.. mintak dia nyanyikan over the phone sekali...

g berkata...

sal aku wong jowo tenan opo nak ora percoyo koe takon wak.

sudah! kita tunggu dan lihat ek.