Khamis, 14 Mei 2009

KALAU KE KUALA KANGSAR........
Kalau kawan-kawan hendak berihat di bandar ini dari lebuhraya , bolehlah keluar mengikut exit Kuala Kangsar Bandar Diraja dari Lebuhraya Utara-Selatan . Masa perjalanan lebihkurang 10 minit dari Plaza Tolnya .

Kalau bercadang untuk solat bolehlah ke Masjid Ubudian berdekatan Istana Iskandariah Bukit Candan . Saya pernah bersolat zohor di situ dan rasa sejuk bila berada di dalamnya . Lepas itu bolehlah berihat di tepi Sungai Perak .

Ini adalah gerai berdekatan Sungai Perak . Harganya dijamin berpatutan . Berbagai jenis makanan dan minuman ada disediakan

Di belakang gerai ini adalah Taman Kanak-kanak dan Laman Budaya yang redup oleh rimbunan pohon besar . Anak-anak boleh bermain di di tapak permainan yang disediakan . Bangku-bangku rihat disediakan . Anda boleh melalui titi gantung yang disediakan untuk menyeberang anak Sungai Perak ini . Dengan berlatarkan Sungai Perak , anda boleh mencari ketenangan seketika di sini .

Atau anda boleh duduk-duduk di tepi Sungai Perak yang airnya tidak pernah berhenti mengalir di bawah pohon nyiur yang melambai untuk menyedut udara segar .

Gambar kenangan dari saya sedang bersalam dengan Sultan Perak , raja yang memerintah negeri . Gambar ini dirakam ketika baginda melawat bangunan warisan di padang sekolah saya pada bulan Januari lalu .

Di bandar ini anda boleh melawat Muzium Sultan Azlan Shah di Bukit Chandan. Anda juga boleh melawat Kilang Kraftangan Malaysia di Enggor yang bertentangan dengan Kilang Kicap Tamin . Kalau anda hendak bermalam di sini , bolehlah menempah bilik di Rumah Rihat yang terletak di atas bukit dan menghadap Sungai Perak . Atau anda juga boleh menempah bilik di Safari Resort , juga terletak di tepi Sungai Perak berdekatan dengan Jambatan Sultan Abdul Jalil .

Terdapat tiga buah sekolah premier di bandar ini iaitu sekolah saya (Clifford School) , MCKK dan SMK Raja Perempuan Kelsom . Terdapat sebuah kolej negeri , KISDA (Kolej Islam Darul Ridzuan) . Kalau jemu kat sana tu , bolehlah ke sini , cuti-cuti Malaysia .
Selamat datang !
....................

2 ulasan:

kembara kelana berkata...

wah wah wah gambar kau salam dengan sultan azlan yang menarik aku salam dengan bini dia...masa konvo, sampai turn aku..ganti orang lain pulak...maka tak merasalah aku..selamat hari guru mah

Citera Alam berkata...

Sop,
Kat mana bumi dipijak , kat situ langit dijunjung . Dah Tuan PPD dan Pegawai Daerah kat situ , kami tak boleh lari , terpaksa ikut apa depa buat , bimbang kena black list , nanti kena buang negeri , nak ke mana saya ... Orang Johor dah lama singkir kita ....