Jumaat, 8 Mei 2009

INDUSTRIAL BIOTECHNOLOGY

Minggu lepas aku dipelawa oleh Arbakariya b Arif untuk menghadiri 'talk' yang akan dibentangkan oleh beliau.

Tempat : Dewan Taklimat

Bangunan Pentadbiran UPM

Tarikh : 8 Mei 09

Masa : 9.45 pagi



Tajuk : Industrializing Biotechnology : Role of Fermentation & Bioprocess Technology

Penyampai : Prof. Dr. Arbakariya b Arif

Aku sebenarnya masih tertanya-tanya apakah itu 'biotechnology'. Aku hadir kerana untuk mengetahui apa bendanya tu!

Bila kawan sekelas kat SMSJ muncul memberikan ceramahnya, baru aku tau apa bendanya 'biotechnology'. Maklumlah aku orang kampung dan ke laut je yang tahu!

Rupa-rupanya dalam kehidupan kita ni sangat bergantung rapat dengan biotechnology ni. Ubat-ubat, makanan diperoses mengunakan kaedah ini.

Arbakariya memang hebat orangnya. Agaknya dah 25 tahun bercakap depan student maka penyampaian berjalan lancar sambil diselitkan beberapa joke. Contohnya perkataan 'fermentation' bermaksud tapai. Dia cakap bila pagi isterinya kata dia wangi tapi bila balik petang dah 'fermented'. Bagaimana pun dalam pada tu dibalas oleh pengerusi majlis Prof. Dr... dia kata walaupun Prof Dr. Arbakariya dah fermented tapi masih boleh produce 7 orang anak! (Sebab Arbakariya ada sebut 7 anak semasa pembentangan tadi, isteri dan 3 anak pun hadir sama).

Satu fakta yang disebut Arbakariya ialah proses pembuatan insulin melibatkan 31 major steps dan 27 proses-proses lain. Dan kalau dahulu proses pembuatan insulin melibatkan lembu atau babi maka sekarang ni dengan teknologi bioteknologi ianya diproses secara fermentation tidak memerlukan lembu atau babi.

Oleh itu potensi bioteknologi amat tinggi ketika ini!.


Arbakariya memang macam dulu juga, ramah! Aku dipanggil bergambar dengan dia, tapi studentnya kacau la! Minah arab tu nak sebelah dia gak!

Ni gambar yang anak dia amik dari sisi. Tengok la punya segak dia berjubah profesor!

Alamak.. Arbakariya lum dapat gambar yang diambil oleh jurugambar UPM la..Sori lah tak dapat nak tunjukkan gambar minah arab tu...
Ni bukan minah arab yang aku maksudkan. Ni dgn isteri dia Syam. Padan kan? Sama tinggi! Agaknya ditapaikan oleh Bakariya gak la supaya sama aras... hehe..



Ni gambar dengan RA dia. No 2 dari kiri adalah anak Yusof. Bakariya tinggi sikit berbanding yang lain.

Selamat Maju Jaya Prof!!!!

4 ulasan:

asri berkata...

Memang bagus bab bioteknologi ni. Dalam subjek prosess pemakanan aku buat topik ni tapi biasalah copy and paste. Kalau orang Jawa dia dah biasa dengan bioteknologi ni tapi istilah tu mereka tak perasan. Buat tempe dengan tapailah. Sebab itu bandan orang Jawa yang suka makan tempe sendo-sendo semuanya. Kalau 'gaplek' adakah ia termasuk dalam proses bioteknologi? Mungkin Prof Dr. Arbaariya boleh jelas kan. Tahniah Prof.

kembara kelana berkata...

akulah masukkan...tak sabo sabo..tahniah mimbar..yang kau masukkan gambar anak aku buat apa..?
kau ni lah..

fati berkata...

Bar, abg Rosly punya ceramah perdana ( macam yg Prof Arbakariyah buat ni) kena on 26 Jun nanti...semua prof kena buat...wajib katanya. Kalau dia buat 'talk' dia tak suka aku ada...dia segan aku tengok dia...(ada ke, dah 25 tahun kawin, segan lagi....eh, tapi aku pun masih segan juga dgn dia dlm hal-hal tertentu...hehehehe)

Sukimin berkata...

sayang aku tak leh gi dengan ceramah prof arbakariya. kebetulan hari yang dia bagi talk tu adalah hari pertama aku bertugas semula dan ada mesyuarat. kalau tidak best juga dengar Bak ni berceramah. Duduk sebelah mimbar lak tu. apa2 pun kau mimbar saja aje bagi aku jeles kol aku masa kau dalam talk tu.