Khamis, 7 Mei 2009

En Jamil - Madu 3 part 1

Manusia tidak akan terlepas atas namanya CINTA dan semua bersetuju bahawa cinta adalah sesuatu yg menyenangkan. Cinta membuat orang lupa diri. Yang tua tidak pernah merasa tua dan yang muda ingin cepat dewasa demi sebuah kenikmatan yang tiada tara. Ramai yg berbuat nekad seperti lari dari rumah atas nama cinta padahal kalau di fikir2 resikonya lebih besar dibandingkan dgn apa yg mereka dapat tp manusia tetap bercinta.

Wanita adalah materialistic dan lelaki adalah beutilistic ( Kata2 org dinegara sahabat)

Maksudnya cukup serdehana. Wanita mengharapkan suaminya kaya dan suami mengharapkan isterinya cantik. Hanya lelaki yg tak normal aja berkata istrinya paling cantik didunia pada usia 48 tahun. Dan istri pula sentiasa mengharapkan agar suaminya bertambah kaya pada setiap hari. Hanya org beriman sahaja yg boleh menafikannya atau menidakkannya. Kita???

Lautan api akan ku renangi dan banjaran gunung akan ku daki. Hanya Tuhan yg dapat memisahkan kita.
Itulah kata kata yg kita lafaskan tapi TAIK KUCING. Bila bini kita cakap.." angkat jemuran, hujan dah turun" , kita cuba mengelak dgn alasan takut basah. Suami yg kata " Lautan api akan kita renangi"... penakut rupanya dgn air. Kita bohong Cinta kita. Ada kawan kita yg hatinya tertutup rapat untuk nikah lg selepas suami/istri nya meninggal kerana sebelum ini dia dapat suami/istri yg terlalu baik . Cinta tetap abadi walaupun hanya sebatas nisan kubur.. Bandingkan dgn diri kita. Dengan perangai kita pada hari ini, adakah mungkin istri kita akan kata " bila lg laki aku nak masuk kubur"...... " Memanglah malang nasib kau... Sodin.. Sodin." ( 3 Abdul)

Kepada istriku Mazlin.... Aku terlalu rindu pada setiap hembusan nafasmu. Terima kasih telah mendampingi ku dalam mengharungi hidup sampai hari ini dan selalu mendukung setiap langkahku. Kepada almarhum ibubapa ku dan guru2ku... Sampai bila pun aku tak akan mampu membalas budimu. Semangat ini akan terus menyala kerana kamu. Perananmu dalam hidup ini amat bererti. Terima kasih atas Cinta mu.


Selamat Hari Ibu dan Selamat Hari Guru.


Ok tak sop?



11 ulasan:

fati berkata...

Laa....awat yang hang pi buat entri kat minggu M1 punya ni...M2 start minggu depanlaaah.....hehehee
Tapi tak pe, minggu depan kau buat lagi entri yer Lan....

guntur berkata...

Salam, Pak Cik. Orang muda tumpang lalu.

Teringat seorang kawan pernah berkata

''Aku cinta dia kerana dia, bukan sebab cantiknya dia, bukan sebab baiknya dia. Kalau ada klon serupa dia, akan ku tetap pilih dia.''

guntur berkata...

Dan Imam Nawawi pernah berkata(kalau tak silap)

''Aku cintakan kau kerana cinta kau kepada Allah. Jika hilang cinta kepada Allah dalam diri kau, maka tercabutlah cintaku kepada kau.''

kembara kelana berkata...

steady bagio...minggu depan aku harap banyak lagi entri dari kau...
kau memang berbakat...eloklah kau asah bakat penulisan kau tu..aku rindu setiap hembursan nafas mu ...aku tak tahan mendengonya bagio...ogy? jawab gee jawab

pakroslan berkata...

Fatimah,
maaf terhantar cepat entry. Aku kena cepat2 bodek bini aku sebelum aku balik jb minggu ni.Tapi aku balik tak naik lori macam waktu kau kawin dulu... Kalau kau tergerak nak pakai lori lg, beritau aku. Free

fati berkata...

Kau bodek kat sini , orang rumah kau baca ke...hehehe, baik-baik drive balik Jb...

Zaiha berkata...

Begitu seronok dan indahnya cinta hingga tidur tak lena dan makan pun tak lalu. Syabas kerana mencoretkan sesuatu yang realiti. Dan syabas juga kerana iman yang kental meneruskan cinta di usia gini. Kalau tidak bukan saja madu 3 bahkan isteri pun tak tahu kemana. Dah silih berganti. Agak-agak dah berapa sekarang ni!...

mohdkhirmatnor berkata...

Usop,
Nampaknya jerat kau dah menjadi. Tengok le Zaiha pun dah mula bersuara.
Lepas ni Fati nak kata apa?.
Kamisan pun dah lama tak dengar berita.

kembara kelana berkata...

zaiha selalu baca blog...tapi dia baca dan senyum...hari ini jarinya teringin nak menulis...tahniah zaiha..kau menyemarakkan lagi komentar kita...bukan jerat mat khie.. berkat kesabaran...kau tukar sikit ayat kau..nanti akan berlaku persepsi buruk pada aku...kamisan? kau ni tanya tanya pulak..malam dia tido awal...

Azida berkata...

Salam. Zaiha... selamat brtemu di alam maya. Nampaknya 'cinta' amat kuat sehingga menemuukan ramai rakan dengan tema cinta. Kita memang tak boleh lari dari cinta... makin kuat kita lari... makin laju cinta tu mengejar... api cinta memang tak pernah padam.. sebab tu orang lelaki ni sampai tua pun ada hati nak bercinta lagi... seronok ...

pakroslan berkata...

Salam,
ini no Sarian 0187716620. Dia ada kat pontian. Razak maharani jg ada kt pontian tp aku belum dpt no dia.