Sabtu, 9 Mei 2009

Cebisan Kenangan semasa di SMSJ

1974, masa ting 1 di EC ( sekejap)...teringat kena kejar dengan budak lelaki senior (mce batch 1977). Aku lari sembunyikan diri dalam toilet....hehehe. Jadi monitor 1m2 ( sebab badan aku besar!) Aku pernah baling duster kat Azahari kot ( kalau tak silap) sebab dia buat bising. Masa tu Azahari budak lelaki paling besar dalam kelas aku....
Aku suka melibatkan diri dalam kegiatan seni...ewah, tak pernah miss naik pentas. Aku n the geng ( termasuk Azida) takkan miss, boria lah, drama lah, tarianlah...semua kami joint. Dan yang paling tak lupa bila aku menari semazau sampai wakil sekolah ( untuk pasukan beruniform) bawah nasihat cikgu Sharif ( masa tu cikgu Sharif bujang lagi...hehehe). Masa tu kot abg Rosly "ter berkenan" kat aku bila dia tengok aku dok menari semazau tu,( tapi kami tak bercinta pun masa kat sekolah...hehehe).
1978, Kat asrama....aku dan Og adalah di antara orang yg last masuk bilik air kalau pagi-pagi..... Og rajin stay up untuk study...aku, mmg jenis payah bangun awal kot? Kat kelas pulak...kalau dulu aku paling besar dan tinggi dalam kelas masa ting 1, masa ni Januri dah tinggi macam galah...bila kat makmal, ambik radas kat depan, dia kat belakang kami budak perempuan, dia hulur je tangan dia dari atas kepala kami ( so kepala kami dok bawah ketiak dia...jenuh le ngidu!)

itulah antara kenangan yang masih aku ingat.......

15 ulasan:

Noorsham berkata...

Fati,

Memang best and byk kenangan masa kat sekolah dulu. Tp mcm aku ckp dulu, satu kenangan yg tak best ialah kami(lelaki) tak berkawan dgn pelajar perempuan. Apapun itu tidak menghalang kita untuk berkawan semula setelah meninggalkan sekolah sekian lama.

Apasal senior tu kejar kau eh? Dia marah kau pasal apa agaknya?

Azahari kena baling duster...kau ganas...hehehe...(gurau jer)

fati berkata...

Sham..dia nak kenal kot...( kan masa tu kita ni freshei lah konon....

hafizah berkata...

Pati, Ha'ah. Ingat dulu kat asrama ibu zain. Yang citer antulah. Yg kena marah dgn ibulah. Sampai dah tak ingat kena marah kenapa. Agaknya pakaian tak sesuai kot? Kalau dgr ibu datang je bertempiaran semua. Ingat tak aruah Ibu tu suka pakai baju mcm mana?
Nasib baik tak duduk kat EC lama. Dahlah kat kelas girls berapa kerat je. Kat sekolah tu semua lelaki pulak tu. Tak sangka rupanya jodoh saya pun sekolah tu masa tu.(Of course tak kenal masa tu!)

Tak tau awak brutal juga masa tu!

fati berkata...

Memang brutal Ha...sbb tu boleh joint tea kwan do kejap.....( bukan rosnah je tau !)

hafizah berkata...

Sampai warna apa? Sepatah kata Imuda masa citer 3+1 dulu "Black belt warna biru!"

Ha dulu serikandi melayulah konon. Masuk silat. Tapi "hot2 chicken shit"
Menuntut tak abis. he,he,he

Noorsham berkata...

Yang aku ingat sangat kat asrama SSI masa tu ialah senior kat situ orientate pelajar2 yg baru masuk asrama SSI. Pagi2 dorg kena bangun n jogging keliling asrama pakai spender jer...nasib baik kita orang tak kena...sayu beb tgk dorg..

Bila dah habis masa dorg balik ke asrama, dorg kena berkokok ramai2...konon2 kejut sape2 yg masih tido mcm ayam berkokok kat kampung ler...kelakar betul...

fati berkata...

Ha..dapat takat stripe kuning je...
Ha ingat tak yg pati berlakon jadi hantu masa malam penutup oreintasi di kolej tengku ampuan mariam tu...malam tu semua orang jerit bila pati keluar....hehehe, lepas tu kita semua takut nak tidorkan.....

kembara kelana berkata...

emmmm....bagus bagus...

kembara kelana berkata...

senior 1977 harap tampil memintak maaf pada fatie...kes kau orang kejo fatie tu tak seattle lagi...kalau ngaku, kira habis lah...asri, alimor? harap ambik perhatian..
fatie
terima kasih kongsi cerita sebab, kami kat asrama lelaki manalah tau kisah di asrama putri...
aku keasrama putri sebab ada kempen bumi hijau aku tanam tembikai...jas, tipip tolong siram...hasil? aku tak rasa..

fati berkata...

Tak de apalah Sop...tu kan zaman budak-budak, memang le gemar sangat main kejar-kejar nih...hehehe
Patut dengan Azahari tu yg aku kena mintak maaf....mmg cenge lah aku waktu tu....

asri berkata...

Bila terbaca tulisan fati,teringat 2 orang guru perempuan, yang satu garang dan yang satu lagi lembut orangnya.Tahun bila aku lupa tapi masa di EC.Yang garang tu ngajar BI, sampai kawan kita( nama tak payah sebutlah)ter.....diseluar.Yang cerita balik certa ni Ecan masa jumpa kat KL tempuh hari. Kata dia aku yang bagi seluar spare pada member tu sebab ketika itu aku pakai seluar dua lapis. Aku dah lupa tapi di YA kan oleh Zaki. Yalah tu sebab ada saksi. Kalau tidak semacamlah dalam bas Tamil on the way home ke hostel. Kerana terlalu garang, ada member kat kelas gentel lada putih, hah kau ulang alik dia pergi toilet. Dia perasan tu.Nakal ho.. kita dulu.

Cikgu yang lembut tu Cikgu Fadzilah kalau tak silap dia ngajar commerce.Commerce di ajar dalan BI.Masa tu subjek IA tidak ada lagi.Dia lembut dan baik hati.Kedua2nya tak ikut pindah ke Kluang.Kalau yang cikgu BI tu ikut pergi bertambahlah cikgu yang.......

Aku terperasan juga pasal Fati'( dia ngaku sendiri kan) aku tengok dari jauh je sebab masa tu aku dah ada Fati lain.....

Banyak kisah2 nostalgik kita kat SMSJ ye Sop.

fati berkata...

1974 tu ada 3 orang fatimah kat smsj, 2 orang batch bro Asri + saya. Saya fati, sorang lagi Tim, dan sorang lagi Mah, kami pernah diletakkan satu dorm....so, saya tau , Fatimah yg mana dimaksudkan oleh bro Asri....hehehehe ( semuanya telah ditetapkan Allah yer...)Nostalgia yang indah.....

mrs jannuri berkata...

Wak cam tu Fati? Mesti you all lemas dengan "smell" dia. Kena buat CPR plak. Tapi itu dulu bau budak kampong la ni tak lagi, not anymore... mau teman tak ble tidor kalau tau pekena "smell" dia, hehehe.

fati berkata...

Hahaha...respond jugak 'mrs jannuri' kita ni ek....
Dulu, wak kurus melengkung...anti pompuan lagi.... ( lebih kurang macam Usop lah konon....hehehehe)

asri berkata...

Fati kalau gitu gayanya, please keep the secrets.