Rabu, 29 April 2009

aku dan zubaidah

aku dan zubaidah sepatutnya menjadi rapat dan baik sekali, sebab rumah kami cuma jarak 5 batu saja, dia di parit jawa dan aku ada disekitarnya di muar...kami sepatutnya saling jaga menjagai dan saling harga menghargai. satu daerah , satu kelas dan satu sekolah.
Rapat maksudku ialah patutnya berkawan baik.

Sungguh aku nakal dan degil tak dengar cakap tetapi mata dan telinga aku amat sensitif. Aku mencerap disamping aku nakal itu. Zu adalah rakan sekelas aku selama 5 tahun, seorang gadis yang amat sopan dan matang sekali, guraunya amat terbatas, mintanya dengan senyuman, suaranya tak pernah tinggi menjerit, sabarnya amat jelas dan terbukti. Zu amat pandai menjaga diri dan kesopanan gadis melayu...sapa sapa yang kenal dia memang akan akui, sopan dan sabarnya... 5 tahun dia tak pernah kelihatan marah dan tension...[ dalam hati...tuhan jer tau ] dan zu adalah kawan perempuan yang aku tak ada modal. aku kalah pada kelembutan tingkahlakunya...so 5 tahun zu terpelihara dari kenakalan ku...bila aku cuba usik dia dia akan kata...usoppppppppppppppp......aku terus terhenti bila dia mula buat buat muka serius dia. aku naik kesian dan mati akal...akupun hentikan kenakalan aku pada dia..lepas tingkatan 5, aku kat muo dan zu pun kat muo...zu kalau silap kat maktab adabi...aku kat sekolah datuk. aku try kayuh basikal aku ke maktab adabi...kut kut jumpa zu..adalah aku try dua tiga kali..tapi tuhan tak mau mempertemukan kami..maka aku dan zu terus terpisah hinggalah gara gara reunion..akhirnya pada bulan 10 tahun lepas first time aku dapat call zubaidah..sahabatku sekelas selepas terpisah 30 tahun...namun sampai sekarang tak tau bagaimana rupaparasnya.. sebab tak pernah berjumpa hanya mendengar suara. belum ada jodoh nak jumpa..nak buat camana? jangan terkejut dalam cuti ini kalau aku kembara ke JB mencari seteguk air masak dirumah zu...pengusaha stesen minyak di JB

zubaidah...aku minta maaf zahir dan bathin pada kesalahan yang telah aku lakukan dahulu masa kita berkawan. maklumlah hari ini kau dah berumur 48 tahun aku belum lagi...

zubaidah..lambang gadis melayu...lembut, sopan berbudi bahasa, sabar dan penyayang...kami geng lelaki dalam kelas m1 selalu anggap dia macam 'kakak' kami.....[ begitulah dari thinking alaoud dari kami semasa sembangan]

selamat berbahgia zu dengan suami tersayang...dan jumpa lagi jika ada ketentuan...terima kasih juga kerana tak pernah tak angkat tipon kalau aku call..kau kekal dalam ingatan aku...seorang yang amat aku respect semasa sekolah dulu...

2 ulasan:

fati berkata...

Sop, kau 'discribe' Bed/zu tu tepat sekali...., aku pun tak boleh main gila-gila dgn dia ( ada masa aku ni jadi gila-gila sikit, agaknya tension masa tu kot!) Dia mmg macam kakak kita, kalau kami buat lawak, dia tumpang gelak aje, baik sangat dia ni....
Kalau hari raya,Bed bawak balik kuih raya ke smsj banyak, sedap-sedap pulak tu, aku selalu ngecek!
Masa aku duduk JB dulu aku ada pergi rumah dia kat BBU,Bed masih macam dulu.....

kembara kelana berkata...

yer betui...zu selalu bawak kuih..dan yang kenyang ialah mat khir..sebab dia memang selalu dapat apa apa yang budak perempuan bawak dalam kelas..actually, perangai mat khir adalah betul..aku dan geng aku dahlah tak kawan sangat sangat perempuan tapi..orang lain nak kawna pun kami jeling dan pantau...apalah group aku...mat kir jugak untuk dapat makan, dapat kawan..sebab tu dia besar dari kami lepas 30 tahun..
zu memang orang baik.