Jumaat, 31 Oktober 2008

Zaiha Ariffin, 5M2

Ini cerita mengenai Zaiha yang aku terima melalui emel. Terima kasih Zaiha.


Hai! Assalamualaikum dan salam sejahtera,
30 tahun berlalu memang satu jangkamasa yang lama. Banyak memori-memori yang telah hampir dilupakan terutama kisah sedih, kecewa dan lain-lain. Tapi kenangan manis memang disimpan rapi untuk menjadi inspirasi meneruskan hidup yang hampir kepenghujung. Apa-apa yang berlaku dah tentu ada hikmahnya. Memandangkan tempoh 30 tahun satu tempoh yang lama, banyak cerita dah tak sensasi lagi untuk diceritakan.Idea untuk perjumpaan semula memang satu rahmat dan saya begitu ghairah sekali untuk turut serta. walaupun satu batch/satu kelas tapi dah lama terputus hubungan dan juga tidah kenal-mengenali lagi kalau tidak dikenalkan. Saya juga tidak pasti samaada saya mengenali tuan-puan atau saya sendiri dikenali lagi oleh tuan-puan. Walaupun selama 5 tahun sebumbung di SMSJ tetapi antara perempuan dan lelaki memang terbatas perhubungan lelaki dan perempuan. Inilah didikan ibu bapa kita dulu. Saya begitu tertunggu juga dengan perjumpaan ini semoga tiada halangan untuk berhubung semula persahabatan walaupun dulu telah kenal tapi tak mesra.


Saya mulakan salam perkenalan dengan mengimbas kembali perjalanan hidup saya selepas SPM. Selepas SPM saya dapat tawaran ke UTM KL, berdasarkan result yang tak seberapa saya ambil saja tawaran kursus yang ditawarkan samada suka atau tidak. Alhamdulilah dalam suka tak suka saya dapat habiskan pengajian 5 tahun - segulung ijazah dalam bidang Quantity Surveying(QS) . Tutup buku untuk belajar lagi.



Akhir 1984 saya mula kerja dengan k'jaan(JKR) . Pada mula nya saya bekerja di Kuala Lumpur dan setelah disahkan jawatan saya mohon kerja di Melaka (dekat sikit dengan kampong). Tahun 1990 saya mohon pindah k KL tapi tak jadi kerana saya mengandong/melahirkan anak pertama. Tahun 1993 sekali lagi saya mohon pindah tapi ke JB kerana suami saya pindah kerja(swasta) S'pore base. 1993 saya dipindahkan ke Johor tapi ditempatkan di JKR kejora kerana tiada kosong JKR JB. Pada masa itu saya ada jumpa Mokhlis tapi kerana sifat pendiam yang kami miliki membataskan untuk bersembang lebih-lebih.Tahun 1999 saya dapat bertugas di JKR Johor dan berjumpa dengan Zubaidah. Kami bercerita kembali cerita lama SMSJ. Tak lama lepas tu cerita arwah Faezah(junior) yang dibunuh suami dalam akhbar-akhbar. Saya dan Zubaidah rancak semula bercerita disamping melihat semula gambar-gambar SMSJ dan arwah.
2003 (kenaikan k J48)- Saya berpindah ke Pasukan Projek Gerbang Selatan Bersepadu (projek CIQ n Jambatan Bengkok ke S'pore). Bgnan CIQ telah siap tapi jambatan tak jadi dan tak lama lagi pengumuman pembukaan CIQ baru. Di sini tiada apa cerita mengenai kekawan SMSJApril 2008(kenaikan k J 52)- sepatutnya saya dipindahkan tapi atas keprihatinan ke'jaan saya ditempatkan sebagai kakitangan pasukan senggara fasiliti bangunan di bangunan CIQ baru tu. Tup-tup dengar kawan kita Kamisan sambung belajar (master) dalam bidang ni. saya dah tutup buku dah.



Bermakna saya masih di JB sehingga diberitahu kelak. Jadi sesiapa yang ke JB, saya mengalu-alukan untuk singgah rumah / menginap di alamat no 3 jalan 2/12 taman austin perdana, JB. Tapi apa-apa pun kena call dulu maklumlah kepakaran memasak tu memang tak ada. no tel 012-7205331. Tambahan saya juga kekadang ke KL/out station.



Ini saja secara ringkas cerita yang dapat dicatatkan. lain-lain kena tanya lain kali. OK harap maaf sekiranya ada yang tersalah bicara . Moga terjalin ssemula persahabatan. Bye TQ



ZAIHA ARIFFIN

12 ulasan:

fati berkata...

Alamak, Mimbar dah komen dulu....tak dpt jadi orang pertama, heheh, anyway seorang lagi kawan 5m2 sudah menampakkan diri dan akan menyertai gathering 13 Dec nanti. Said, ni kira dah confirm lah kan, masukkan nama, atau nak kena dgn bayaran sekali? Aku ni slow sikit, aku dah confirmkan dlm email (yg sukimin antar, yg suruh warnakan dgn warna merah tu) siap tulis 2 dewasa lagi. Tapi nama aku tak de dlm senarai confirm tu...rasa aku ramai lagi dak m2 yg cakap kat aku confirm nak datang, tak taulah depa confirm macam mana.Jamaliah, zauyah, bedah,aini, gajah, januri, kamisan, jamil sein suma cakap nak datang 1312 nnt.

Said Ahmad berkata...

thanks fati for your hard works. masa member komen pasal zaiha I was over the phone dengan dia. btw you boleh updatekan senarai kehadiran dalam blog ni. ada sebelah kiri tu just click on the hammer icon.

kembara kelana berkata...

terima kasih zaiha, selamat kembali ke kelab smsj kita...siapapun kita, dimanapun kita berada...kita adalah adik beradik selama 5 tahun di smsj..lupakan kisah lalu, mari kita jalinkan semula perkenalan yang tertangguh sebelum ini...aku amat gembira dengan khabar dari zaiha, walaupun dipost oleh sukimin namun itu dah cukup menggembirakan kita semua, mimbar...kalau ada kawan kawan yang confirm nak datang..plz masukkan nama di sebelah kiri blog, untuk menaikkan semangat kita semua...salam

Sukimin berkata...

Hmmm...untuk makluman. Hanya administrator yang ada dan boleh klik ikon hammer pada layout blog tu. Contributor cuma boleh buat posting dan beberapa perkara lain. So yang kena update ialah usop, said dan aku jer setakat ni unless kalau yg lain dinaiktaraf dari contributor ke administrator. Dengan lain perkataan senarai nama pada gambar tu hanya administrator yang boleh buat pindaan...

Sukimin berkata...

Norsham pun adalah sebagai administrator - sorry sebab tertinggal tadi

mohdkhirmatnor berkata...

Salam,
Usop, Kimin dan Said aku insyaAllah datang 6D+1K. Tak de diskaun ke Said?.
Dalam ramai2 aku kecut perut. Orang 52 aku cuma 22.
Apa pun aku memang rindu nak jumpa kawan2 lama. Merantau di KL dah 23 thn cuma baru2 ni dapat tahu ramai kawan di KL ni.
Aku nak cadangkan kalau ada kekawan terima menantu cubalah jemput kekawan sesama batch.
Shukri, sabtu lepas aku jumpa Zali di Jasin. Dia bawa aku sekeluarga ke Sabak Aur, Muar. Usop kata dah dekat ngan rumah kau. Minta maaflah aku tak tahu.
Dah malam sangat masuk ke awal pagi aku ke situ.
Aku ni slow sikit. Nak buat posting dgn gambar tak pandai.Nanti aku kena masuk kelas komputer!.
Pasal apa Rosnah tak nak joint. Ayat tak power kot. Usop kat ada ilmu beri motivasi, bila lagi nak guna betul2?.
Md Sam Kademon 5M2 ada sesiapa yang tahu dia di mana dan cara menghubunginya.Dulu dia tinggal di Kg.Kopok, Masai. Lepas tu Kg tu di pindahkan ke Kg Kopok Baru dekat Politeknik Johor Baharu.
Kau org cepat betul pasal blog. Aku ni kat pejabat internet slow. Lepas waktu pejabat ok. Sibuk dan letih kadang tak buka langsung walau pun ada talian di rumah.

Azida berkata...

Salam. Zaiha...aku tetap ingat kau.. kau ingat ke kat aku?

Sukimin berkata...

Khir! Md. Sam Kadimon rasanya kat pej pelajaran daerah kulai. Dengarnya dia pun solo mcm azman wahab!

Sukimin berkata...

Khir! Jangan risau tentang 52 ke 32 atau 22. Aku percaya niat masing2 nak reunion ni ikhlas untuk berjumpa kawan2 serta mengambil peluang untuk bermaaf-maafan. Masing2 dah cukup matang untuk tanggal dan tingggalkan 'topi' masing2 di luar perjumpaan kita ni. Kita ibaratkan dalam satu keluarga, katakan si bapak dpt anugerah dato, adakah si isteri, si anak, si adik (kecuali cucu dia) kena panggil dia dato semasa dalam rumah. Jadi jgn risau...meh kita sama2 meriahkan majlis kita ni. :)

fati berkata...

haah lah khir..., aku pun dapur officer (DO) je tau....tak de nombor pun. Dtg je, nak jumpa member punya pasal!

kembara kelana berkata...

banyak kali dah aku pesan...jangan rasarendah diri bila nak jumpa kawan kawan....jangan bentuk persepsi sendiri dan keputusan tidak wajar...ingat halakan respon anda ke arah kejayaan , natijahnya KEJAYAAN. Yang mulia di sisi Allah ialah orang yang bertakwa...Mat Khir kau jangan keluarkan statement macam tu lagi..simpan respon begitu dalam hati, control...yang penting kita jumpa dan bergembira dengan hati dan perasaan yang ikhlas...setakat ini, aku paling respect ialha kau...sebab kau daftar 6D 1K...paling top...tahniah dan aku amat kagum. Datanglah Md Khir..aku nak peluk kau...aku rindu dengan suara kau yang halus dan kelembutan kau....malah masa di sekolah, kaulah yang paling best sebab kau dapat keluar dari norma kehidupan yang melanda ...kau ingat tak, masa tu ramai bebudak lelaki tak kawan bebudak perempuan..tapi kau tak, kau lah penghubung dengan bebudak perempuan...kau enjoy hidup kau dengan penuh bermakna..macam kami ni, ni baru nak berbaik lepas 30 tahun..kata norlela...dah 30 tahun baru sedar?..md khir ..kaulah kawan yang paling ikhlas dalam kelas..datang, jangan kecik hati..kita terima takdir tuhan dengan hati terbuka..kita adalah mangsa masa silam

pakroslan berkata...

salam.
rumah zaiha dgn rumah aku tak jauh rupanya... tp itulah.