Ahad, 3 Januari 2010

SETUJU DENGAN PROF DR SHA'RI

Pertamanya aku mohon maaf kepada sdr Sha'ri kerana tak dapat mengulas di dalam ruangan komen kerana aku rasa ulasan aku agak panjang.


Ini ada topik yang menarik untuk dibincangkan. Lebih-lebih lagi diawal tahun 2010 ini.

Topik no 1.. Quality of constructions masa kini.

Aku adalah diantara orang yang terlibat secara langsung dengan industri ini. Tugas aku adalah sebagai orang yang bertanggung jawap terhadap rekabentuk struktur bangunan. Kualiti dan keselamatan bangunan diletakkan dibahu aku.

Aku ada etika dan matlamat aku. Aku akan pastikan dengan ilmu dan pengalaman yang ada pada aku untuk memastikan bangunan itu selamat dan sepadan dengan nilai yang dibayar oleh pelanggan atau pembeli.

Dalam hati kecil ini aku berharap selagi penghuni bangunan selesa didalamnya aku akan dapat 'tempias' walau aku berada di alam lain nanti.

Pada masa ini etika dipinggirkan jauh dipenjuru agenda pembangunan. Perkataan "re-engieered" adalah favourite kepada pemaju (developer), tetapi musuh ketat orang seperti aku. Penjimatan yang maksimum diperlukan oleh semua pemaju dan kontraktor.

"Re-engineered" berasaskan kepada teori sahaja. Isu atau masalah pembinaan di tapak bina tidak diambil kira. Pekerja-pekerja di tapak bina hampir semuanya adalah pendatang. Tahap pendidikan adalah rendah. Oleh yang demikian tahap pemikirannya juga agak rendah (bukan maksud menghina sesiapa).

Sekiranya rekabentuk struktur yang dibuat dimana semuanya mencapai tahap yang amat minima...dan sekiranya berlaku 'error' dalam pembinaannya, maka musibah boleh berlaku pada bila-bila masa sahaja. Untuk memudahkan pemahaman pembaca yang bukan dari disiplin engineering, faktor keselamatan (factor of safety) dalam 're-engineered' ini adalah tidak mengikut ketetapan yang ditetapkan oleh 'code of practices' seperti BS (British Standard) atau pun MS (Malaysian Standard).

Bagi 'culprit atau parasite' yang menyediakan rekabentuk ini, biasanya mereka akan terlepas. Sebabnya mereka membuktikan secara teori. Mangsa adalah pembeli.

Dan satu isu lagi mengapa perkara seperti ini boleh berlaku adalah disebabkan pemaju itu sendiri. Walaupun pemaju adalah Badan Berkanun tetapi disebabkan oleh 'ketipisan' terhadap ilmu 'structural design' maka akan sangat mudah tergoda dengan temberang 'culprit' ini. Aku ni sebagai 'yang menurut perintah' hanya mampu tunggu dan lihat.

Seperti yang dinyatakan oleh Sdr Sha'ri bahawa semua orang nakkan 'nama'. Hanya aku takut nama baik yang diharapkan itu menjadi sebutan sebagai nama buruk suatu hari nanti.

Aku rasa aku lebih malang apabila orang yang hampir tidak tahu langsung dalam 'structural design' menjadi ketua aku! Macamana tu?????

Hari ini orang semakin 'tak sedar diri'. Zaman ini sudah menjadi zaman yang meminggirkan 'maruah diri'. Perkataan 'malu' sepatutnya dimansuhkan di dalam Kamus Dewan agaknya! Walaupun ketayap tak pernah lekang dari kepala, tetapi keseimbangan dunia dan akhirat tidak dilaksanakan di dalam diri.

Satu isu yang menjurus kepada kualiti dalam industri pembinaan adalah kekurangan perasaan 'respect' terhadap disiplin-disiplin lain. Di dalam pembinaan disiplin yang terlibat adalah Perancang, Survey, Arkitek, Sivil & Struktur, Ukurbahan, M&E dan pemasaran.

Masing-masing akan cuba menonjolkan kebolehan dan tanpa segan silu cuba menjatuhkan orang lain dimata client. Ini sangat bahaya. Biasanya yang jadi mangsa adalah engineer lah.

Bila saja hal-hal kos dibincangkan maka engineer lah yang dipersoalkan. Masalahnya engineer berurusan dengan 'mathematical calculation'. Calculation ini tak sama seperti calculation Arkitek, Ukurbahan atau Survey! Amat payah untuk menerangkan kepada mereka semua ini. Big boss pun sama...agak banggang gak walau dia sendiri engineer! Structural engineer cam aku ni agak akedemik! Mana la dia orang ingat semua teori-teori ni. Hanya structural engineer sahaja yang boleh paham.

Aku adalah 'unfavourite person' di pejabat aku. Sebabnya aku melawan senior dari disiplin lain. Pantang aku kalau dia bukan engineer tapi nak mengajar 'area' aku. Bila aku suruh dia orang ajar aku..terkedu dia!

Itu la ulasan berhubung denga kualiti pembinaan yang diluahlan oleh Sdr Sha'ri.

Untuk yang berkaitan pendidikan biarlah yang beraitan denga pendidikan mengulanya.. dan isu moral juga aku serah kepada sesiapa yang pakar untuk mengulasnya..

Akhirnya, terima kasih kepada sdr Sha'ri membawa isu menarik ini..

11 ulasan:

fati berkata...

Bar.... apa yg kau keluhkan sama je dgn apa yg pakwe aku selalu rungutkan. Bila dibawa ke atas.... jadilah dia "unfavourite person"...

sha'ri berkata...

bar, kita satu landasan untuk berjuang dalam kapasiti kita yang ada, tak pe sikit sumbanagan ganjaran besar, kita perlu perubahan drastik demi kebaikan bangsa dan negara.

sha'ri berkata...

bar, kita satu landasan untuk berjuang dalam kapasiti kita yang ada, tak pe sikit sumbanagan ganjaran besar, kita perlu perubahan drastik demi kebaikan bangsa dan negara.

nasruddin mohd rawi berkata...

wak, itu lah sbb aku tak galakkan anak2 ambil engineering. kita 'kena buli' je dgn mereka semua. anyway hidup mesti diteruskan, so mana yg boleh kita buat, kita buat, jika ada kemampuan melawan, kita lawan, jika tiada, pergilah kita jauh2 mencari kedamaian.

Alimor Sipon berkata...

It is all about money! Bila yang nampak hanya duit jadilah macam2 - corruption, cutting corners etc. Aku sebagai pengguna takkan berdiam diri bila bertemu dgn keadaan2 yang tak betul, menyeleweng dan tak masuk akal. Bila hidup dipandu materialistik, duit diperlukan dgn banyak. Bila tak mampu dengan usaha sendiri, penyelewengan adalah jalan mudah.

Unknown berkata...

Apa2pun semua berpunca dari pemimpin..cita2besar,kereta besar,pejabat besar,gaji besar,elaun besar,segala2nyaBESAR...yang kecik..JIWA..

Unknown berkata...

WakBar..aku simpati ngan ko..berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul..

bong berkata...

Aku, tidak arif di tapak, tapi aku terlibat dengan kontrak, kebanyakan di tempat aku kontrektor memenangi tender adalah lebih jauh rendah dari anggaran, di sini perlunya kebijaksanaan Pengerusi TAC untuk menolak sebutharga itu dan memberi peluang kepada sebutharga yang sama atau hampirsama dengan anggaran engineering, maka dengan ini sebanyak sedikit dapat mengelakkan kontrektor membuat penipuan semasa bekerja di tapak.

sha'ri berkata...

Aku rasa kita semua boleh bantu mana yang boleh. InsyaAllah satu hari nanti kita dapat menikmati quality kehidupan yang jauh lebih puashati dari hari ini. Kalau dibaca komen tuan semua memang all of us are concerned and doing something. Alhamdullillah.

bong berkata...

Bang, yg penting perinsip kita, pengalaman kita, bila duduk di atas jgn guna kuasa sewenang2nya.

mohd tumiran berkata...

Aku simpulkan isu yg Dr Shaari timbulkan lebih menjurus kpd isu ke 3...i.e. "Quality of Human Being"...ia berkait dgn Quality of construction dan quality of education yg dibangkitkan.

Ummah ini perlu sedar dan bangkit dari 'tidur lena' mereka ... spt Mat Jenin dpohon klapa yg brmimpi puteri cantik dbuai angin nyaman ...mghayalkan...
Simtom nya d ketahui .. penyakitnya pun d ketahui... harapan adalah pada kita utk mengubatnya..SIAPA LAGI?
Jika tidak anak cicit kita suatu hari nanti pasti memaki kita kerana KEBOBROKAN itu...

Sahabat ku semua...Ia adalah Fardhu Kifayah ! Kita akan di tanya dan di perbicarakan nanti ...
Adakah kita bersedia dgn jawabannya?
Fikirkanlah...