PELIK TAPI BENAR
Di TADIKA , cikgu ajar mereka mengenal dan menulis A , B , C serta bersosial . Mereka dibimbing mengamalkan adab yang murni ketika makan . Mereka dididik tentang kesihatan dan kebersihan diri seharian . Bila sudah pegang jawatan hebat , mereka terima sahaja dakwaan jawatan cikgu tidak profesional .
Di sekolah rendah , mereka diajar membaca , menulis dan mengira serta diasah bersukan , berpasukan uniform , berkelab dan berpersatuan . Mereka dimangkinkan supaya berhujah dan berbakti kepada organisasi . Bila sudah pegang jawatan hebat , mereka terima sahaja dakwaan jawatan cikgu tidak profesional .
Di sekolah menengah , mereka dipecutkan dengan ilmu teras bekalan masa depan mencabar serta didedah profession terjamin . Mereka dibimbing mengejar impian dengan ilmu penuh di dada serta aktiviti pengukuh kerjaya . Bila sudah pegang jawatan hebat , mereka terima sahaja dakwaan jawatan cikgu tidak profesional .
Di universiti , mereka merasai betapa ilmu dibekal di sekolah membantu menggenggam impian masa depan . Semuanya sinonim dengan dorongan dan tanggungjawab cikgu-cikgu sepanjang alam persekolahan . Bila sudah pegang jawatan hebat , mereka terima sahaja dakwaan jawatan cikgu tidak profesional .
Tamat pelajaran , mereka akui memang cikgu membantu menyediakan tenaga-tenaga professional memajukan negara- jurutera , pensyarah , peguan , doktor , arkitek , ahli korporat , ahli politik dan lainnya . Cikgu tidak minta balasan . Bila sudah pegang jawatan hebat , mereka terima sahaja dakwaan jawatan cikgu tidak profesional .
Semua ini adalah pelik tapi benar . Ini disebabkan kononnya cikgu kurang kerja tetapi banyak cuti . Betul ke ? Sebagai guru selama lebih 24 tahun , saya tidak percaya sebab kerja saya sentiasa banyak dan cuti sekolah saya tidak pernah solid ........
Ulasan
Guru ada professional body di Malaysia atau di peringkat antarabangsa tak? Kalau ada, tentu boleh formulate atau sudah pun ada Standard dan qualifying examination. Tapi siapa yang kata guru tak professional?