Selasa, 5 Januari 2010

Hanya itu rezekiku...

Lelaki berusia 48 tahun termenung sendirian. Matanya liar memerhati sekeliling, kawasan terminal bas. Hatinya tertanya2 entah ada rezeki atau tidak pada hari ini. Kemudian, lelaki itu memandang sebiji tong sampah. Jiwanya mengharap rezeki di dalam tong sampah tersebut. Perlahan2 tong sampah itu diselongkar dan ia tersenyum. "Alhamdulillah..." bisiknya.Beberapa biji botol air mineral dimasukkan ke dalam plastik hitam yang dibawanya. Diselongkarnya lagi, tin2 minuman ringan pula diambil dan dikemikkan.

Selesai semuanya, lelaki itu memandang langit biru yang cerah. Pandangannya menjauh...Masuk hari ini, sudah 15 tahun dia bekerja menjual botol dan kotak di bandar. Dulu dia sering mencari kerja, tetapi gagal. Tiba2 lamunannya terhenti apabila melihat seorang remaja permpuan melintas di hadapannya. Saat ini dia teringatkan tiga anak2nya. Mereka tinggal bersama isterinya di kampung. Sampah2 di dalam plastik hitam ditatap penuh makna. Itulah rezeki yang digunakan untuk membesarkan dan memberi pelajaran anak2nya. Harap2 apabila anaknya sudah berjaya, mereka tidak lupakan dia. Lelaki itu mula mengesat2 air jernih yang mula mengalir di kelopak matanya. Biarlah miskin harta, tapi lelaki itu masih kaya dengan kasih sayang. Biarlah dia tidak mampu memberi kesenangan kepada anak2, tapi dia tidak pernah mengabaikan mereka sejak kecil. Lelaki itu mahu anak2nya tahu bahawa dia sangat sayangkan mereka. Merekalah harta paling berharga buatnya.

Lelaki itu terus berfikir, apalah anggapan masyarakat kepada golongan sepertinya. Harap2 tiada orang yang memandang hina dan jijik kepadanya. Dia bukan mencuri. Dia mencari rezeki yang halal. Tapi entahlah. Manusia ini masih ada sikap dengki antara satu sama lain. Pernah dia kehilangan botol2 yang dikutipnya. Pernah dia dihalau kerana menyelongkar tong sampah, sedangkan ia memasukkan semula sampah2 yang diselongkarnya ke dalam tong. Sedih sungguh rasanya dihina dan dihalau.

Yang hendak aku ketengahkan cerita ini, adalah pengorbanan seorang bapa demi kasih sayangnya kepada anak2. Walaupun tidak dapat kerja yang baik kerana tidak berpelajaran dan sering sakit2 seluruh badannya, merayau seawal pagi hingga malam, mencari botol dan kotak serta berteduh di kaki lima deretan kedai, mengirimkan wang rezeki hasil jualan kutipannya kepada anak2 dan isteri, namun dia tidak pernah meninggalkan tanggungjawapnya sebagai bapa. Harap2 masyarakat di sekeliling tidak memandang negetif kepada golongan seperti lelaki dalam cerita ini. Walaupun berjauhan dari anak isteri, demi mencari rezeki. Kebanyakkan masyarakat menggangap orang sepertinya adalah merupakan penagih dadah atau kutu rayau. Bukan semua macam itu. Lelaki seperti itu mencari rezeki untuk anak isterinya.

Rasullah saw bersabda, maksudnya: "Mereka yang mencari harta dunia (kekayaan) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah dengan muka berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam." - Riwayat At-Tabrani

5 ulasan:

kembara kelana berkata...

Muka kau nampak ganas, hati kau lembut bong...

fati berkata...

Bertuahlah anak2 yg mempunyai ayah begini, berhempas pulas melaksanakan tanggungjawabnya sebagai ayah.....

bong berkata...

Sop, kau GB, Fati kau bekas cikgu, mcm karangan aku blh dpt A1 tak?
Apa pun begitulah keadaaan sebenar kebanyakan lelaki yg bergelar ayah, abah, bapak dll...

Tanpa Nama berkata...

Bong, biarpun siapa kita (bapa).. tak kira miskin mahupun yang kaya ... cinta,kasih dan sayang tak dapat dijual dan dibeli di mana-mana jua...

bong berkata...

Kasih ayah membawa ke mana nyek?