Ahad, 20 Disember 2009

Kemenjadian Batch 1978 part 4



Prof Dr Arbakaria ...satu contoh kemenjadian SMSJ batch 1978

Anak melayu, dari perkampungan melayu, enviromentnya semua berbahasa ibunda, kemiskinan, kedhaifan dan serba susah dan sederhana, pemikiran, diri dan pakaian. Dua anak murid dari SMSJ batch 1978 bergelar Dr dan mempunyai Phd. Dr Faudziah dan Dr Arbakaria, seorang dari kelas M2 dan seorang lagi dari kelas M1. Kami dari batch 1978 numpang berbangga kerana kedua duanya mengambil Phd mereka di UK. Tempat yang menjadi idaman semua student masa tu. Aku sehingga sekarang teringin nak ke sana melancung atau belajar di sana. Kecekalan mereka menembusi tembuk tebal, memanjat dan mendaki ke menara tinggi hingga ke tahap itu amat memberikan inspirasi kepada semua.

Dr Faudziah dan Dr Arbakaria tidak hilang jatidirinya, tidak sombong menumpang mesra dengan kita walau mereka berdua sebenarnya berada di dalam kategori yang berlainan. Sikap mereka ini amat membanggakan, kami dari semua kelas E atau M selesa bercanda dan bergurau dgn mereka berdua. Aku pernah personaly berbual dengan mereka dan mendengar titian perjalanan mereka berdua, aku berasa elok aku kongsikan kepada kita semua buat panduan dan motivasi kepada anak anak kita bagaimana mereka memacu diri mereka ke arah kejayaan dan terbilang dalam pelajaran mereka. Mereka bangkit walaupun pelbagai masalah menggelilingi hidup mereka. Lebih membangggakan mereka dari aliran melayu tetapi Phd dalam bidang sains di England.

Aku paparkan kisah mereka berdua bukan mahu berbangga diri mereka atau bagaimana namun aku letakkan mereka satu icon untuk anak anak kita yang masih berada di SMSJ..[kalau mereka membaca blog ini ...] atau anak anak kita semua..bahwa tiada apa yang boleh menghalang kita dari kejayaan jika kita up kan level of confiden kita....yakin, tabah dan cekal.....walau kita asal dari kampong, kita masih boleh berjaya....aku juga tidak bermaksud membezakan sesiapa..tetapi kawan kita ni dari aliran melayu , dari tak tau berbahasa inggeris, bangkit dan boleh menjadi salah seorang yang berjaya di persada akademik negara kita....ini lah salah satu kemenjadian batch 1978.

sambung part 5

9 ulasan:

mohd tumiran berkata...

salam semua....
aku hormati kedua sahabat lama aku ini...
Dr fauziah... 5th sekelas dgn nya... teringat cinta monyet ku tk brbls.Dia mmg bijak dn manis senyuman...cun pulak tu

Dr Bakariya ... bertahun bersamanya di UPM, se th skls dgnnya bljr bersama,th 2 dia promote dn tukar kursus,kami masih brshbt dia smbung study dn aku brtugas d UMBC Sban .Di Rengit pernah kereta ku trmasuk lubang d dpn rumahnya...bapanya tolong tolak... Aku respect dia sbg se org yg berdisiplin dn tk tinggal solat...mmg patut dia cemerlang.
Aku harapkan kedua sahabat kita ini terus cemerlang di sisi manusia dan ALLAH... salam

kembara kelana berkata...

kemenjadian tu tumiran...ada sebab dan faktornya..

g berkata...

Apalah kau ni Sop ... asik-asik ade jer sebab kau nak tayang muka aku dan dia dlm blog.

Cerita aku gini.
Masa kat sekolah aku ini manusia dlm ketakutan. Takut kalau tak dapat gred 1 SPM mak aku nak kawinkan aku dengan ... adalah. Aku masa tu miopia bab kahwin hanya membayangkan yang menakutkan jer.

Bila senior2 kelas E lepas MCE ramai pergi oversea tapi tidak dari kelas M, aku nangis kat bapak aku kenapa tak masukkan aku sekolah orang putih dulu. Bapak aku kata sekolah melayu pun boleh pergi England kalau ada kemahuan. Aku pun mula berangan.

Bermula dengan angan-angan ...

kembara kelana berkata...

kau memang ppunya kecekalan dan keyakinan G...tak perlah anak aku nak baca dan nak kenal...

Aishah Manap berkata...

Taniah kepada both of them. tumpang gembira atas kejayaan mereka.

mohd tumiran berkata...

Dr bakariya ni ... dulu paling marah dgn UPU sbb hntr dia k UPM berdua dr SMSJ brsma aku ...tk standard katanya...slalu kalau jumpa aku dia mngadu frustnya,sbb SPM kami gred 1 cemerlang . Semester 1 kami ptg kena terjun sawah, pagi motong getah... Bakar mcm nk nangis kn dera...aku selamba je.
Aku yakin kini dia tersenyum bangga dgn UPM yg dia "hentam" dulu...Dr Bakar...aku masih ingat luahan hati kau 27 th dulu ...
Aku masih ingat Bkt Beruang, Melaka rumah sewanya smasa bekerja dgn Manisa Holdings...
Dan aku masih ingat b/m giwangnya dia dgn Shamsiah...aku tolong hantar dia ke rumah Shamsiah diPort Dickson ...Alhamdulillah mereka kini bahgia ...

Dr Bakariya... Aku doakan kau kkl bahgia dan terus cemerlang...
Salam

kembara kelana berkata...

dgr tu bak...dan terima kasih kak aishah

Azida berkata...

Salam. G, angan2 yang cukup tinggi sehingga menjadi kenyataan... dan kebanggaan. Semoga menjadi contoh kepada yang muda. Tahniah G.

Bab Bak komen tentang UPM dulu tu... tak leh kata apa... tapi yang tentunya UPM telah bangkit .... betul tak?

bong berkata...

Aku sebenarnya malu nak komen, apa pun tahniah.
aku tumpang gembira dan bangga. Prof. Dr. Arbakariah aku dah sampai rumah beliau. Isterinya (Pn Samsiah) peramah tak macam Prof, mcm aku yg berkawan lama dgn isterinya