Jumaat, 30 Oktober 2009

SATU PINTU TERTUTUP ADA PINTU LAIN TERBUKA

Walaupun kecewa, sedih dan hampa yang amat sangat, satu perkara yang perlu diingat: hidup bukan untuk terus bersedih, kecewa dan hampa. Hidup yang kita lalui seharian adalah satu ujian dan cabaran untuk kita. Allah dah janjikan di dalam surah al-Ankabut ayat 2-3: "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang dusta." Ramai yang lupa atau enggan percaya, setiap yang Allah swt tetapkan punya sebab, alasan dan hikmah yang tersendiri. Aku percaya Mat Gar dan Mat bukan Gar yang kurang cemerlang dalam pelajaran dan putus cinta di SMSJ Allah menyayangi mereka. Allah telah memberikan mereka rezeki dengan cara yang lain. Apa yang penting kegagalan pertama tidak bermakna kita akan terus gagal selamanya. Bagi yang putus cinta bukan bermakna tiada cinta lain. Pasti ada gadis lain yang lebih baik diganti oleh Allah yang setia menemani dalam setiap keadaan dan situasi, tak kira susah atau senang. Yang pasti ada sebab dan rashia tersendiri kenapa semua ini berlaku. Firman Allah swt dalam surah al-Baqarah ayat 216 yang bermaksud: "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagi mu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi mu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." Ayat ini membuktikan kepada kita, bila kita kehilangan sesuatu, kita sebenarnya tidak kehilangan, sebaliknya kita bakal diberikan sesuatu yang baru yang lebih baik, insya-Allah. Aku menyeru kepada kawan-kawan kita yang terlibat seperti aku katakan di atas supaya kita perlu yakin dan percaya, apabila satu pintu tertutup, hakikatnya ada pintu lain sudah terbuka dan sedang menanti kita. Terpulang kepada diri kita sendiri untuk berusaha meninggalkan pintu yang tertutup tersebut dan berusaha pula mencari pintu baru yang telah sedia terbuka. Aku dan kita semua tidak tahu pintu mana yang terbuka menanti, hanya Allah yang mengetahui. Jalan terbaik ialah sentiasa berserah dan memohon panduan dan petunjuk tentang apa juga perkara yang bakal kita lalui. Percayalah jika kita betul2 berserah kita akan dapat jawapan yang tepat dan cepat. Berdoalah seolah2 kita sedang bercakap dengan seseorang, luahkan segala yang membelenggu di hati, luahkan juga keinginan kita tetapi mohon agar diberikan yang terbaik untuk masa depan kita. Insya-Allah pintu baru akan kita temui.

Aku minta maaf jika ada yang tersinggung dan agak panjang juga tulisan aku malam ini. Aku tidak berniat untuk berlumba cuma aku ada masa untuk menulis malam ini sebab esok tak kerja (cuti). Idea juga datang pada malam ini. Ha!!! Ha!!! Ha!!!

5 ulasan:

pakroslan berkata...

Salam bong,
Bala dari Allah dan Ujian dari Allah mempunyai makna yg tersendiri tapi kita harus nyakin dgn Qada dan Qadar dariNya

g berkata...

setuju seratus persen

kembara kelana berkata...

aku pun setuju

Citera Alam berkata...

Betul tu Bong . Tak elok menyesali apa yg berlaku depan mata tapi fikirkan hikmah di sebaliknya . Lagipun hidup kita Allah buat macam roda , ada kala di atas , ada kala di bawah .

bong berkata...

Bag, g, Usop, setelah berusaha barulah beserah kepada Qada dan Qadar. Itu adalah wajib kerana semuanya dtg dari yang berkuasa.
Limah, betul tu kita jadikan pengalaman dan pengajaran kepada kita perkara yg tlh lalu. Pandang ke hadapan setidak-tidak kita betulkan pada anak-anak kita pula.