Khamis, 22 Oktober 2009

KEPAYAHAN

Musim tengkujuh silih berganti, bertukar menjadi kemarau melanda negara. Begitulah situasi yang tak dapat tidak mesti ditempuhi dan tak terkecuali kumpulan SPM/MCE 1978 SMSJ. Tahun itu kita dilanda kemelesetan. Bahangnya cukup kuat dan cepat menyebabkan kumpulan ini bagaikan cacing kepanasan. SPM/MCE semakin hampir. Kita semua bagaikan daun-daun kering yang berguguran. Pelbagai dugaan diharungi.

Antara yang aku ingat ialah kita yang dipanggil Putera tidak dibenarkan memakai talipinggang semasa berpakaian sekolah. Bayangkan kalau terbeli seluar yang terbesar sedikit saiznya. Keduanya yang aku ingat sampai bila-bila ialah tidak dibenarkan study lebih waktu. Sebelah petang kena turun padang untuk bersukan. Tidak dibenarkan berada di bilik asrama atau di bilik darjah. Sebelah malam hanya waktu prep saja dari jam 8.00 - 10.00. Jam 10.30 kena tutup lampu dan tak boleh berada di kelas. Bayangkan waktu tu 'Mat Gar' yang awal tahun relex dan bertekad untuk study last minit. Mat Gar pun nak dapat keputusan cemerlang. Aku juga ingat cikgu kajihayat kita pernah mencabar kalau tahun ini SPM/MCE lulus 100% saya berhenti.

Alhamdulilah keputusannya 100% cuma yang cemerlang mungkin sama banyak dengan yang kurang. Tapikan cikgu tu memang berhenti betul. Dia kerja pula dengan PERHILITAN unit gajah. Dia pernah bersama dengan aku buat operasi memindahkan gajah liar di rancangan aku Selancar. Pakcik pemandu van pun juga ada kerja dengan PERHILITAN dan pernah bersama aku menghalau gajah liar yang masuk ke ladang tempat aku. Akan tetapi dalam keadaan begitu ada juga insan yang bertuah yang mendapat sedikit keistemewaan. Mereka diberikan bilik khas untuk membuat aktiviti study lebih dari orang lain. Dari golongan inilah telah lahirnya kecemerlangan SPM/MCE 1978 SMSJ. Golongan ini ialah 'Pengawas'.

Sambung cerita lagi Mat Gar yang ingin sama cemerlang telah mengambil inisiatif dengan belajar lebih menggunakan lilin dan menyorok di balik pintu locer besar dalam bilik. Terima kasih kepada pengawas yang bertolak ansur tidak menghalang kami dan tidak membuat aduan. Namun demikian dari pengamatan aku yang kurang bijak ni melalui reunion 30 tahun pada hujung 2008 kita semua tidak seteruk yang disangka. Pelbagai kepayahan kita lalui. Kita semua akhirnya berjaya menjadi manusia seperti yang aku ucapkan pada malam reunion tu. Aku ucapkan syabas kepada Makcik-makcik dan Pakcik-pakcik SPM/MCE 1978 SMSJ Kluang.

Aku berdoa muga-muga kita dipermudahkan oleh ALLAH swt dalam mengharungi penghujungan hidup ini. Biarlah kisah lama menjadi kenangan dan sejarah hidup kita.

10 ulasan:

fati berkata...

Bong, jgnlah terkilan dgn golongan pengawas ni...boleh study lebih masa sebab nak top - up waktu kami ronda-ronda sekolah dan asrama je. Kalau aku, takdelah study beria, hanya perabis homework je... tapi aku respek habis G, study sampai merah merah bijik mata!

g berkata...

ya ka Ti, ... entahlah. rasanya aku adalah insan paling confused masa kat sekolah. sekarang pun 2x5. yang aku ingat, 2 bulan nak spm aku bangun 2 pagi swot kat bilik pengawas sampai pukul 4. sebab mak aku kata kalau spm tak dapat gred 1 aku dia nak kawinkan.
bayangkan yang dingin.

kembara kelana berkata...

g g...macam macam

bong berkata...

Fati, aku bukan terkilan aku hargai Pengawas zaman kita, mcm aku kata dia orang tak tangkap geng guna lilin dan banyak lagi yg dia orang lepaskan, aku cuba ingatkan kembali nanti aku entery.G, kau beruntung dapat juga geng beri tumpang bilik untuk study.Kalau aku tau perancangan mak kau aku tangkap kau dulu2 lagi.Usop dan Bagio jangan cemburu aku dari dulu perempuan minat kat aku sampai sekarang

pakroslan berkata...

salam bong, Masa sekolah rendah, siapa badan besar mcm kau jd pengawas tp bl sekolah menengah siapa pandai, aktif sukan dan disiplin jd pengawas. Rasanya adil jk mrk diberi keistimewaan tp aku pelik knp warna uniform pengawas lelaki n perempuan berbeza

bong berkata...

Bag, itu sebab aku katakan insan istemewa.Tak ramai orang macam ni dipilih oleh Allah

kembara kelana berkata...

....kuat probokasi kau di...ayat.." Usop dan Bagio jangan cemburu aku dari dulu perempuan minat kat aku sampai sekarang...." betul ke? nanti aku tanya bini kau..betul ke tidak?

bong berkata...

Usop, kita dah menjangkau tua dah Sop, tak payah le semua tu. Ada satu pun tak telayan. Aku cuma nak ceriakan blog je.Takda niat lain

bong berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
kembara kelana berkata...

di
bila nak balik kampong di? jom kena kopi kau kedai hasan...