Khamis, 8 Oktober 2009

En.Jamil - Madutiga Episod Akhir

Apa cita2 kita masa sekolah dulu? Guru, Polis, Askar etc tapi lihatlah pada hari ini apa pekerjaan kita. Agaknya kita akan menjadi semakin baik atau menjadi semakin jahat jika cita cita kita tu terlaksana? Adakah Allah tidak adil dengan kita? Kenapa cita2 kita tak tercapai? Siapa yg kita perlu salahkan..

1. Jodoh dan pertemuan di tangan Tuhan dan Tuhan telah tetapkan aku kawin dgn Sabariah Senggarang masa aku trainning Askar di Batu Pahat. Aku terpaksa lupakan cita cita masa sekolah aku demi Sabariah.. Orang tak faham tapi bukan itu ketentuan dari tuhan?Kadang2 nak juga tukar kerja lain bila tenguk kawan sekolah kerja tak pakai unifom..

2. Aku tak tahan tiap2 hari mak aku berleter pasal aku tak de kerja kat rumah. Result aku ok tp Inggeris aku teruk masa sekolah . Aku tak kisah aku jadi apa kerana yg penting aku ada kerja. Sebab tu sampai sekarang aku kerja kat sini tapi kadang2 aku bengang jg pasal kawan sekolah aku yg tak "hansem lansung" kawin dgn org putih pasal dia pandai inggeris...

3. Aku dulu masa minta kursus lain tp pasal matematik aku terok dan Pihak Universiti kasi aku kursus lain... Aku boring kerja ni pasal dari kecik lagi memang aku tak minat duduk office.Nak hisap rokok pun susah..Kadang syok juga tenguk kawan2 sekolah aku pergi kerja pakai jean tak gosok...

4. Aku masa sekolah semua ok, masa kat universiti pun ok. Aku dapat apa yg aku cita2kan masa kecik nak jadi Jurutera tapi bila aku kawin dengan suami aku, aku terpaksa berhenti pasal tak de orang nak jaga anak aku. Kadang2 bosan jg duduk rumah. Baju yg mahal2 ada kat almari tp entah bila nak pakai...Aku tetap dirumah dgn kain batik...

Dalam apa pun pekerjaan kita pada hari ini,.jangan terlalu membandingkan nasib kita dgn nasib org lain.. Kita perlu focus dgn apa yg ada dan Insya Allah, anak kita yg akan meneruskannya apa yg kita citakan masa sekolah. Sesungguhnya kita akan merasa lebih bersyukur setiap kali kita bangun tidur, kita masih diberi kesihatan oleh Allah swt yang yg mana kita masih mampu bersujud dan mengerjakan sholat dgn kusyuk. Kita tak perlu untuk membandingkan nasib kita dengan nasib orang lain kerana sesungguhnya kebahagian yg telah dilimpahkan oleh Allah swt kepada kita adalan terlalu banyak dan tidak boleh dikira.

Iklan Tv ( Cuba teka iklan apa?) Siapa dapat, aku belanja makan satu keluarga kat Rumah Azida: ”kata emak saya, kalau nak tenguk macam mana rupa isteri kita masa tua, tenguk muka mak dia”--- kali ni aku konpius pasal senyum mak dia lain macam aja..Mak dia pun boleh tahan ”bergetah”...

6 ulasan:

asri berkata...

Aku sokong Lan apa yang yang tulis tu. Bersyukur dengan pemberian Tuhan membuat hati kita tenang dan sabar dengan kesabaran yang sebenar, kita tak jadi gabrah dan risau. Insya'Allah ,kita akan mendapat ketenangan yang hakiki. Lebih tenang daripada berdeng. Kalau nak rasa cubalah.

pakroslan berkata...

Salam Mimbar,
aku terpaksa matikan En jamil pasal aku rasa kita tak perlu ikut cara dia. Syukur pada yg ada...
Salam bro Asri,
ada ilmu nak ilangkan ketagih "deng"?Bulan puasa boleh pulak. Buten ngertos..

kembara kelana berkata...

wak mimbar
eloklah tu mati en jamil tu sebab aku memang kompius dgn maksud dan ayatnya

wak asri
dapat dapat cari sapa kucing tu

roslan
terima kasih entri kau tu...amat bermakna dan banyak moral nya...apapun hak kita hak kita..hak orang hak orang

bong berkata...

Bag entry macam ni kan senang kalau cerita En Jamil tu aku malas nak fikir.
Aku sokong Bro Asri syukur atas nikmat yang diberi. Ada yang lebih teruk dari kita. Macam-macam rezeki yang dikurniakan cuma kita tak sedar.
Minggu depan aku entry ucapan perhimpunan bulanan Okt 2009 ke Arah Khimat Cemerlang dan cintai negara kita atas tajuk syukur pejabat aku.
Tapikan Bag kawan kita nama Sukur senyap je.

pakroslan berkata...

Salam Bong,
Mgkn shukor tgh "bermunajat"...

asri berkata...

Sop dah tahu kucing tu. Woi kucing tu gebu Sop.

Sampean iki, ilmunya senang je Pak Roslan. Baca Bismillah..... Kemudian niat,sendiri mahu ingat, mujahaddah kemudian tawakkal.